Τα επιχειρηματικά σχέδια βοηθούν τόσο όσους τα γράφουν όσο και εκείνους που τα διαβάζουν. Χρησιμοποιούνται από τους ίδιους τους επιχειρηματίες για να προσελκύσουν κεφάλαια και επενδυτές, καθώς και από εταιρίες επιχειρηματικών κεφαλαίων που αναζητούν επενδυτικές ευκαιρίες. Χρησιμοποιούνται ακόμα από τις επιχειρήσεις όταν προσπαθούν να προσελκύσουν ιδιαίτερης σημασίας εργαζόμενους, ή με την προοπτική να αναπτύξουν τις δραστηριότητές τους, να συμφωνήσουν με προμηθευτές, ή να κατανοήσουν καλύτερα τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να διαχειριστούν τις επιχειρήσεις τους.
Ας δούμε, λοιπόν, τι περιλαμβάνεται σε ένα επιχειρηματικό σχέδιο και πώς μπορούμε να το δημιουργήσουμε; Κατ’ αρχάς περιλαμβάνει τους στόχους της επιχείρησης, τις στρατηγικές που θα χρησιμοποιήσετε για να τους επιτύχετε, τα πιθανά προβλήματα που μπορεί να ανακύψουν και τους τρόπους που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την επίλυσή τους, την οργανωτική δομή της επιχείρησης (συμπεριλαμβανομένων τίτλων και υπευθυνοτήτων) και, τέλος, το ποσό του κεφαλαίου που απαιτείται για τη χρηματοδότηση της επιχείρησης και την επιβίωσή της, μέχρι τουλάχιστον να ισοσκελιστεί το κεφάλαιο αυτό.
Μπορεί να ακούγεται εντυπωσιακό και να είναι, αν φτιαχτεί σωστά, αλλά δεν είναι και τόσο δύσκολο. Ένα σωστό επιχειρηματικό σχέδιο ακολουθεί κάποιες γενικά αποδεκτές φόρμες στη μορφή και το περιεχόμενο του. Περιλαμβάνει τρία βασικά μέρη:
- Πρώτον, την ίδια την επιχειρηματική ιδέα, όπου περιγράφεται ο κλάδος, η δομή της επιχείρησης, το συγκεκριμένο προϊόν ή υπηρεσία που εμπορεύεται, και ο τρόπος με τον οποίο σκοπεύετε να κάνετε την επιχείρηση να πετύχει.
- Δεύτερον, τον τομέα αγοράς, στον οποίο περιγράφονται και αναλύονται οι δυνητικοί πελάτες (ποιοι είναι, πού βρίσκονται, τι τους παρακινεί να αγοράσουν κλπ). Εδώ, περιγράφεται επίσης ο ανταγωνισμός και πώς σκοπεύετε να τοποθετηθείτε για να τον αντιμετωπίσετε.
- Και τέλος, τα οικονομικά στοιχεία, τα οποία περιλαμβάνουν τα έσοδα, την κατάσταση των ταμειακών ροών, το ισοζύγιο και άλλους χρηματοοικονομικούς δείκτες. Αυτό το μέρος μπορεί να απαιτήσει τη βοήθεια του λογιστή σας και προφανώς ένα καλό πρόγραμμα λογισμικού υπολογιστικών φύλλων.
Αν επιμερίσουμε αυτές τις τρεις μεγάλες ενότητες ακόμα περισσότερο, ένα επιχειρηματικό σχέδιο αποτελείται από τα ακόλουθα επτά βασικά στοιχεία:
1. Συνοπτική παρουσίαση
2. Περιγραφή της επιχείρησης
3. Στρατηγικές της αγοράς
4. Ανάλυση του ανταγωνισμού
5. Σχέδιο ανάπτυξης
6. Σχέδιο μάνατζμεντ και operations
7. Οικονομικά στοιχεία
Ακόμα, ένα σωστό επιχειρηματικό σχέδιο πρέπει επίσης να έχει εξώφυλλο, τίτλο σε κάθε σελίδα και πίνακα περιεχομένων. Τόσο απλά!
Πηγή: Reporter.gr
Πολλοί νέοι άνθρωποι με ρωτούν τον τρόπο που θα ξεκινήσουν μια επιχείρηση και θα την κάνουν να δουλέψει πετυχημένα.
Αυτό που συνήθως λέω είναι ότι συγκεκριμένη συνταγή δεν υπάρχει.
Υπάρχουν όμως κάποιες κατευθύνσεις που μπορεί κάποιος να ακολουθήσει και να θέσει έτσι τις σωστές βάσεις!
Παρακάτω θα προσπαθήσουμε με απλά λόγια να δείξουμε την μεγάλη σημασία του “Επιχειρηματικού Σχεδιασμού” στην επιτυχία της επιχείρησης, και θα δούμε πως μπορείτε να ξεκινήστε το δικό σας Επιχειρηματικό Πλάνο (Business Plan).
Και εδώ δεν αναφέρομαι σε ένα Επιχειρηματικό πλάνο 200 σελίδων με διαγράμματα και τεχνικές αναλύσεις, αλλά σε μια αποτύπωση των σκέψεων σας, του οράματος και των στόχων που έχετε θέσει, ακολουθώντας μια απλή μεθοδολογία.
Για να ξεκινήσει μια επιχείρηση χρειάζεται την επιχειρηματική ιδέα, την ομάδα διαχείρισης και το κεφάλαιο.
Όταν αυτά γίνουν πράξη τότε έχουμε την επιχείρηση.
Πριν όμως προχωρήσετε στην ίδρυση μιας νέας επιχείρησης ή κάνετε μια νέα επένδυση θα πρέπει να δείτε αν είσαστε έτοιμοι για κάτι τέτοιο. Αν είσαστε έτοιμοι δηλαδή να γίνεται επιχειρηματίες και να αναλάβετε κάποια ρίσκα.
Κάποιος λοιπόν που θεωρεί τον εαυτό του έτοιμο να κάνει το βήμα και επιθυμεί να ανοίξει ένα μαγαζί ή γραφείο, το πιθανότερο είναι να συγκεντρώσει τα απαραίτητα χρήματα, είτε μέσω δανειοδότησης είτε μέσω κάποιου προγράμματος.
Στην Ελλάδα ο μέσος όρος για μια μικρή επιχείρηση είναι από 15 έως 25 χιλιάδες ευρώ.
Το να κάνει όμως το μαγαζί αυτό να λειτουργήσει επιτυχημένα είναι κάτι διαφορετικό. Χρειάζεται γνώσεις, επιχειρηματικό σχεδιασμό και όραμα.
Οι στατιστικές δείχνουν πως μετά τα πέντε χρόνια λίγες επιχειρήσεις (περίπου το 20-25%) συνεχίζουν επιτυχημένα και καμία από αυτές δεν είχε ποτέ της κάποιο “επιχειρηματικό σχέδιο”.
Οι 3 ερωτήσεις που πρέπει να απαντάει ένα Business Plan
- Που βρίσκεται η επιχείρησή σας τώρα;
- Που θα θέλατε να τη δείτε στο μέλλον;
- Με ποιο τρόπο σκοπεύετε να φτάσετε εκεί;
Αυτές είναι οι τρεις βασικές ερωτήσεις όπου ένα επιχειρηματικό σχέδιο καλείτε να δώσει απαντήσεις είτε έχετε είδη μια επιχείρηση είτε σκοπεύετε να ανοίξετε κάποια στο μέλλον.
Ξεκινώντας λοιπόν το δικό σας Business Plan, θα πρέπει να υπάρχει μια ξεκάθαρη και κατανοητή παρουσίαση των στόχων και δραστηριοτήτων που πρόκειται να αναπτύξει η επιχείρησή σας.
Μερικές ακόμα ερωτήσεις (για τον εαυτό σας)
Κάποιες χρήσιμες ερωτήσεις που μπορείτε να θέσετε στον εαυτό σας είναι:
- Γιατί θεωρείτε πως η επιχειρηματική σας ιδέα θα είναι βιώσιμη;
- Τι προϊόντα και υπηρεσίες πουλάτε;
- Γιατί να επιλέξει εσάς κάποιος καταναλωτής και όχι τους ανταγωνιστές σας;
- Τι διαφορετικό μπορείτε να του προσφέρεται;
- Ποιες ανάγκες της αγοράς σκοπεύετε να καλύψετε;
Πολλοί δεν έχουν ξεκάθαρες απαντήσεις, και αυτό μπορεί να εμποδίσει τις δυνατότητες της επιχείρησης να αναπτυχθεί και να κερδοφορίσει.
Στη συνέχεια του επιχειρηματικού σας σχεδίου μπορείτε να κάνετε μια περιγραφή των προϊόντων σας δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στον τρόπο που θα χρησιμοποιηθούν.
Ποιο θα είναι το όφελος για τον καταναλωτή αν αγοράσει το προϊόν σας;
Πρέπει να παρουσιάσετε τους λόγους για τους οποίους το προϊόν σας θα είναι επιτυχημένο στην αγορά.
Μπορείτε να συνεχίσετε με μια ανάλυση της αγοράς που σκοπεύετε να καλύψετε, διευκρινίζοντας τον πληθυσμό στον οποίο απευθύνεστε, το προφίλ του καταναλωτή που σας ενδιαφέρει να κάνετε πελάτη, τις συνήθειες του, το εισόδημα του και πόσο από αυτό σκοπεύει να διαθέσει για το προϊόν ή την υπηρεσία σας.
Επίσης η καλή γνώση του ανταγωνισμού είναι κάτι πολύ σημαντικό για την τοποθέτηση της επιχείρησή σας στην αγορά.
Αφού λοιπόν κάνετε μια ανάλυση για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες σας, τους πελάτες και τους ανταγωνιστές σας, μπορείτε στη συνέχεια να περιγράψετε που θα θέλατε να δείτε την επιχείρησή σας μετά από μερικά χρόνια.
Εδώ αναφερόμαστε στο Όραμα που έχετε για το μέλλον και το προσωπικό life-style που θα θέλατε εσείς να ζήσετε.
Αναπτύξτε μια στρατηγική και θέστε επιμέρους στόχους
Το κομμάτι αυτό είναι λίγο πιο δύσκολο από ότι φαίνεται.
Στο τέλος προσδιορίστε τον τρόπο που θα φτάσετε στο επιθυμητό σημείο στο μέλλον.
Σε αυτό θα μας βοηθήσει ο χρηματοοικονομικός σχεδιασμός. Στο τμήμα αυτό πρέπει να αναλυθεί η βιωσιμότητα της επιχείρησης σύμφωνα με τις δραστηριότητες που πρόκειται να αναπτύξει.
Θα πρέπει να υπολογιστούν όλα τα πιθανά έξοδα και έσοδα της επιχείρησης ώστε να μπορέσει να γίνει σωστός προγραμματισμός για την υλοποίηση των στόχων της επιχείρησης.
Ο υπολογισμός των εξόδων γίνεται αφού συνυπολογίσετε το κόστος ίδρυσης της επιχείρησή σας, το κόστος για αγορά εξοπλισμού, τα λειτουργικά έξοδα, τα έξοδα για τους μισθούς του προσωπικού και το κεφάλαιο κίνησης που είναι απαραίτητο για την έναρξη των δραστηριοτήτων της επιχείρησης.
Τα έσοδα χρειάζονται προσεκτική εκτίμηση και υπολογίζονται βάση προβλέψεων επί των πωλήσεων.
Οι προβλέψεις πωλήσεων βασίζονται στον υπολογισμό των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων των προϊόντων σας, στο μέγεθος της αγοράς που απευθύνεστε, στον υπάρχων ανταγωνισμό και τις πωλήσεις περασμένων ετών, εάν λειτουργεί ήδη η επιχείρηση σας, ή πωλήσεις παρόμοιων επιχειρήσεων εάν ξεκινάτε τώρα.
Ελπίζω όλα τα παραπάνω να μην σας φαίνονται “βουνό”. Δεν είναι κάτι που θα πρέπει να σας τρομάζει.
Χρειάζεται αποφασιστικότητα και αυτοπειθαρχία για να το ολοκληρώσετε.
Σκεφτείτε ότι το Business Plan – Επιχειρηματικό Πλάνο που θα φτιάξετε θα αποτελεί τον “μπούσουλα” στην επιχείρηση σας, και δεν χρειάζεται να είναι κάτι στατικό.
Εάν θέλετε να αλλάξετε κάτι έχετε όλη την ευχέρεια να το κάνετε!
Ελπίζω να βρείτε τα παραπάνω βήματα πρακτικά είτε έχετε είδη επιχείρηση, είτε σκοπεύετε να δημιουργήσετε μια στο μέλλον.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου