Συνολικές προβολές σελίδας

Τετάρτη 23 Σεπτεμβρίου 2020

Εκδοση απόδειξης λιανικής πώλησης χωρίς χρήση Ε.Α.Φ.Δ.Σ.Σ.

Ερώτηση:

Παραγωγική επιχείρηση που τηρεί διπλογραφικά βιβλία (ανώνυμη εταιρία) πωλεί σε ποσοστό πάνω από 99% τα προιόντα της χονδρικά. Ένα μικρό μέρος που δεν ξεπερνά το 0,30% του κύκλου εργασιών της πωλείται λιανικά , στην έδρα της επιχείρησης ,με απόδειξη λιανικής πώλησης και με χρήση Ε.Α.Φ.Δ.Σ.Σ.

Επειδή ο ήδη χρησιμοποιούμενος μηχανισμός Ε.Α.Φ.Δ.Σ.Σ. πρέπει να καταργηθεί μέχρι 31/7/2020 μπορεί η επιχείρηση να συνεχίζει να εκδίδει από 1/8/2020 και μετά:

1.Μηχανογραφική απόδειξη λιανικής πώλησης χωρίς σήμανση από Ε.Α.Φ.Δ.Σ.Σ. ?



2. Χειρόγραφη απόδειξη λιανικής πώλησης ?

Επισήμανση: Οι αποδείξεις είναι πάντα μετρητοίς , εκδίδονται στο χώρο του εργοστασίου- έδρα της επιχείρησης και δεν χρειάζεται η αναγραφή του ονόματος.

Απάντηση: 

 1. α) Ο γενικός κανόνας για την έκδοση αποδείξεων λιανικής είναι με την χρήση ΦΗΜ. Όπως σχετικά ορίζεται στην παρ. 8 του άρθρου 12 του Ν.4308/2014 : «Η έκδοση στοιχείων λιανικής πώλησης (αποδείξεων λιανικής ή τιμολογίων) γίνεται με τη χρήση φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών που προβλέπει ο Ν.1809/1988 κατά τη θέση σε ισχύ του παρόντος νόμου.» (σημ.: ο Ν.4308/2014 αναφέρεται σε ΦΗΜ γενικά, μη διακρίνοντας σε ΦΤΜ και ΕΑΦΔΣΣ, σχετ. παρ. 12.8.1 και 12.10.1 της ΠΟΛ.1003/31-12-2014 καθώς και ΠΟΛ.1002/31-12-2014).

β) Περαιτέρω στο ίδιο άρθρο του νόμου :

• στην παρ. 11 ορίζεται ότι : «Με απόφαση του ΓΓΔΕ, ύστερα από δημοσίευση αξιολόγησης των διοικητικών βαρών για τις υποκείμενες οντότητες σε σχέση με το αναμενόμενο φορολογικό όφελος, δύναται να απαλλάσσονται ορισμένες κατηγορίες οντοτήτων από την υποχρέωση της παραγράφου 8. Οι οντότητες αυτές δύνανται να εκδίδουν τα στοιχεία λιανικής πώλησης με χειρόγραφο τρόπο ή με άλλο τεχνικό μέσο.», 

• στην παρ. 12 ορίζεται ότι : «Κατ' εξαίρεση, επιτρέπεται η έκδοση στοιχείων λιανικής πώλησης με χειρόγραφο τρόπο ή με άλλο τεχνικό μέσο, αντί της εφαρμογής των παραγράφων 8 ή 10 του παρόντος άρθρου, για περιστασιακές λιανικές πωλήσεις.».

γ) Στα πλαίσια της παραπάνω πρόβλεψης της παρ. 11 (του άρθρου 12 του Ν.4308/2014) με την ΠΟΛ.1002/31-12-2014 παρασχέθηκε η δυνατότητα σε ορισμένες κατηγορίες οντοτήτων ή/και για ορισμένες συναλλαγές η έκδοση αποδείξεων λιανικής χωρίς χρήση ΦΗΜ. Στην εν λόγω εγκύκλιο :

• Στο άρθρο 1 παρ. 1, 2 και 3 αναφέρονται ορισμένες "κατηγορίες οντοτήτων" (με βάση το αντικείμενο εργασιών τους) οι οποίες ανεξάρτητα του μεγέθους τους δύνανται να εκδίδουν τις αποδείξεις λιανικών συναλλαγών χωρίς χρήση ΦΗΜ

• Στο άρθρο 1 παρ. 4 αναφέρονται ορισμένες συναλλαγές για τις οποίες παρέχεται δυνατότητα οι αποδείξεις λιανικής να εκδίδονται χωρίς την χρήση ΦΗΜ (συναλλαγές εκτός έδρας κ.λπ.).

• Στο άρθρο 1 παρ. 5 αναφέρονται ειδικές περιπτώσεις.

δ) Για την παρ. 12 (του άρθρου 12 του Ν.4308/2014) στην εγκ. ΠΟΛ.1003/31-12-2014 αναφέρεται ότι με την διάταξη αυτή «παρέχεται η δυνατότητα, για περιστασιακές λιανικές πωλήσεις, οι οντότητες να εκδίδουν τα στοιχεία λιανικής χειρόγραφα ή μηχανογραφικά χωρίς σήμανση από φορολογικό μηχανισμό και χωρίς να κάνουν χρήση των υπηρεσιών των παρόχων ηλεκτρονικής έκδοσης στοιχείων λιανικής πώλησης. Για παράδειγμα, ένα εργοστάσιο που πουλά λιανικά στους υπαλλήλους του, δεν απαιτείται να χρησιμοποιεί φορολογικό ηλεκτρονικό μηχανισμό. Αντίθετα, στην περίπτωση που λειτουργεί πρατήριο λιανικής πώλησης, απαιτείται η χρησιμοποίηση φορολογικού ηλεκτρονικού μηχανισμού.».

Η παραπάνω διευκρίνιση είναι στο ίδιο μήκος με τις προηγούμενες διατάξεις (ΚΒΣ – ΚΦΑΣ - Ν.1809/1988) όπου γενικότερα το θέμα ερμηνεύονταν ως ότι περιστασιακές πωλήσεις μπορούν να θεωρηθούν οι πωλήσεις που γίνονται σε περιορισμένο κύκλο προσώπων π.χ. στο προσωπικό της επιχείρησης, λόγω εκποίησης των εμπορευμάτων της επιχείρησης κ.λπ., ενώ αντίθετα δεν μπορούν να θεωρηθούν περιστασιακές οι πωλήσεις που γίνονται συνεχώς και προγραμματισμένα έστω και αν αντιπροσωπεύουν ένα μικρό ποσοστό στα ακαθάριστα έσοδα.

 

2. για το ερώτημα

Αν το ερώτημα είναι για την δυνατότητα (ή μη) μη χρήσης ΦΗΜ για την έκδοση αποδείξεων λιανικής αιτία του μικρού ποσοστού των λιανικών πωλήσεων στο σύνολο του κύκλου εργασιών της επιχείρησης, τότε μπορεί να ειπωθεί για την αιτία αυτή δεν παρέχεται δυνατότητα έκδοσης αποδείξεων λιανικής χωρίς την χρήση ΦΗΜ.

Ερώτηση:  

 Το ερώτημα ήταν γενικό αν υπάρχει κάποια δυνατότητα για τη μη χρήση ΦΗΜ .

Μια επί πλέον διευκρίνηση.

Είναι δυνατό να γίνει επίκληση της παραγράφου 4δ του άρθρου 1 της ΠΟΛ.1002/31-12-2014

- δ) Οι αποδείξεις λιανικών συναλλαγών, που από ειδικές φορολογικές διατάξεις, απαιτείται να αναγράφουν επιπλέον δεδομένα (ενδεικτικά και όχι περιοριστικά, είδος αγαθού ή υπηρεσίας, ποσότητα αγαθού, ονοματεπώνυμο πελάτη, κ.λπ.),

1.Δεδομένου ότι η επιχείρηση χρησιμοποιεί διπλογραφικό σύστημα και παρακολουθεί και τα αποθέματά της? 2.Απαιτείτε από κάποια φορολογική διάταξη στις συγκεκριμένες λιανικές πωλήσεις να χρειάζεται η αναγραφή του είδους ώστε να απαλλαγεί από τη χρήση ΦΗΜ ? 

Απάντηση: 

 1. Σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 12 του Ν.4308/2014 «Το στοιχείο λιανικής πώλησης φέρει υποχρεωτικά τις ακόλουθες ενδείξεις: α) Την ημερομηνία έκδοσης. β) Τον αύξοντα αριθμό για μία ή περισσότερες σειρές στοιχείων λιανικής πώλησης, ο οποίος χαρακτηρίζει το στοιχείο αυτό με μοναδικό τρόπο. γ) Τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ), με βάση τον οποίο ο πωλητής πραγματοποίησε την παράδοση των αγαθών ή την παροχή των υπηρεσιών. δ) Το πλήρες όνομα και την πλήρη διεύθυνση του πωλητή των αγαθών ή υπηρεσιών. ε) Το συντελεστή Φ. Π. Α. που εφαρμόζεται και τη μικτή αξία πώλησης που αυτός αφορά.».

Περαιτέρω, στην παρ. 3 του ίδιου άρθρου ορίζεται ότι «Για σκοπούς ευχερούς ταυτοποίησης των σχετικών συναλλαγών, δύναται να καθίσταται υποχρεωτική η αναγραφή πρόσθετων στοιχείων στα εκδιδόμενα στοιχεία λιανικής πώλησης ορισμένων κατηγοριών υπηρεσιών ή αγαθών, με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, ύστερα από δημοσίευση αξιολόγησης των διοικητικών βαρών για τις υποκείμενες οντότητες σε σχέση με το αναμενόμενο φορολογικό όφελος.».

 

2. Στο ερώτημα αναφέρεται ότι η επιχείρηση παρακολουθεί τα αποθέματά της και θεωρούμε ότι εννοείται η τήρηση, προαιρετικά, "Βιβλίου Αποθήκης".   

2.1 Από την ΠΟΛ.1003/31-12-2014 παρατίθενται τα εξής  :

• (παρ. 5.9.1) «Η παράγραφος 9 (σημ.: ενν. του άρθρου 5 του Ν.4308/2014) καθορίζει τις ελάχιστες προϋποθέσεις για την εκπλήρωση των υποχρεώσεων που θέτει η παράγραφος 8 για τις δικλίδες παρακολούθησης των αποθεμάτων. Συγκεκριμένα, η παράγραφος 9 ορίζει ότι εκπληρώνεται η υποχρέωση της παραγράφου 8 όταν η οντότητα τηρεί με τάξη, πληρότητα και ορθότητα τα παραστατικά στοιχεία διακίνησης ή τα τιμολόγια πώλησης ή τις αποδείξεις λιανικής πώλησης, κατά περίπτωση, που εκδίδει ή λαμβάνει για τις σχετικές διακινήσεις των αγαθών, ώστε η οντότητα να είναι σε θέση να τεκμηριώνει οποτεδήποτε τις διακινήσεις αυτών. Συνεπώς, δεν γεννάται υποχρέωση ενημέρωσης ή τήρησης ιδιαίτερου αρχείου για τα διακινούμενα αγαθά κατά ποσότητα ή και αξία ("βιβλίο αποθήκης"). Φυσικά, κάθε οντότητα δύναται (δεν υποχρεούται) να τηρεί ηλεκτρονικό ή χειρόγραφο αρχείο ποσοτικής διακίνησης των αποθεμάτων για διαχειριστικούς σκοπούς. Το ότι ο νόμος δεν επιβάλλει νομική υποχρέωση για τήρηση "βιβλίου αποθήκης" προκύπτει από το γεγονός ότι η παράγραφος 9 εξειδικεύει με σαφήνεια τον τρόπο εκπλήρωσης της γενικής υποχρέωσης της παραγράφου 8 και επιβεβαιώνεται από σχετική ρητή αναφορά στην αιτιολογική έκθεση του νόμου,

• (παρ. 5.9.4) «Η αναφορά της παραγράφου 9 σε υποχρέωση τήρησης των αποδείξεων λιανικής σε καμία περίπτωση δεν εισάγει υποχρέωση αναγραφής του είδους και της ποσότητας των διακινούμενων αγαθών σε αυτές. Άλλωστε, το περιεχόμενο των αποδείξεων λιανικής πώλησης αναφέρεται περιοριστικά στην παράγραφο 2 του άρθρου 12 και δεν περιλαμβάνει το είδος και την ποσότητα των διακινούμενων αγαθών, σύμφωνα και με την Οδηγία 2006/112/ΕΕ. Στην προκείμενη περίπτωση, η αναφορά στις "αποδείξεις λιανικής", για όσες οντότητες πωλούν αγαθά λιανικώς, έχει την έννοια ότι η εμπλεκόμενη οντότητα δύναται να τεκμηριώνει τα αποθέματα που κατέχει με τα παραστατικά διακίνησης και τα τιμολόγια (χονδρικής) που εκδίδει ή λαμβάνει, καθώς επίσης και με το σύνολο των πωλήσεων λιανικής χρησιμοποιώντας έμμεσες προσεγγιστικές ελεγκτικές τεχνικές. Για παράδειγμα, μπορεί να εκτιμηθεί, κατά προσέγγιση, η αξία κτήσης των πωληθέντων λιανικώς αποθεμάτων με βάση ένα γενικό (μέσο) ποσοστό μικτού κέρδους, ώστε να αποκτηθεί εύλογη διασφάλιση της διακίνησης των αποθεμάτων.»

 

3. Δεν έχει κοινοποιηθεί από την φορ. διοίκηση (ως υποχρέωση) ότι εφόσον επιχείρηση τηρεί προαιρετικά "βιβλίο αποθήκης" θα πρέπει επί των αποδείξεων λιανικής να αναγράφει το είδος και την ποσότητα των αποθεμάτων (ώστε περαιτέρω να τεθεί και το θέμα της παρ. 4.δ' του άρθρου 1 της ΠΟΛ.1002/31-12-2014). Ως εκ τούτου η εκτίμησή μας είναι ότι το γεγονός της (προαιρετικής)  τήρησης "βιβλίου αποθήκης" από την επιχείρηση δεν φέρει απαλλαγή από την υποχρέωση έκδοσης στοιχείων λιανικής με χρήση ΦΗΜ (ως αιτία την παρ. 4.δ' του άρθρου 1 της ΠΟΛ.1002/31-12-2014).

3.1 Υπενθυμίζεται ότι για τις περιπτώσεις που εκδίδεται τιμολόγιο αντί απόδειξης λιανικής (δυνατότητα βάσει της παρ. 1 του άρθρου 12 του Ν.4308/2014), το τιμολόγιο φέρει όλο το περιεχόμενο όπως ορίζεται στο άρθρο 9 του Ν.4308/2014 (είδος, ποσότητα κ.λπ.). Όπως έχει σημειωθεί στην παρ. 12.8.2 της εγκ. ΠΟΛ.1003/31-12-2014 «[….]  σε περίπτωση που η οντότητα εκδίδει τιμολόγιο για τις λιανικές πωλήσεις αγαθών ή παροχές υπηρεσιών, αυτό εκδίδεται μηχανογραφικά με σήμανση από φορολογικό μηχανισμό, εκτός εάν η οντότητα απαλλάσσεται από τη χρήση φορολογικού μηχανισμού σύμφωνα με το άρθρο αυτό, περίπτωση στην οποία το τιμολόγιο εκδίδεται με οποιονδήποτε τρόπο, είτε χειρόγραφα είτε μηχανογραφικά χωρίς σήμανση από φορολογικό μηχανισμό.».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου