Συνολικές προβολές σελίδας

Τρίτη 26 Μαΐου 2020

Αφορολόγητα αποθεματικά

Η  Φορολογική απαλλαγή του Ν. 3299/2004  συνίσταται στην απαλλαγή από την καταβολή φόρου εισοδήματος επί των μη διανεμόμενων κερδών από το σύνολο των δραστηριοτήτων της επιχείρησης της πρώτης δεκαετίας από την πραγματοποίηση του επενδυτικού σχεδίου, με το σχηματισμό ισόποσου αφορολόγητου αποθεματικού.»

Από την άλλη το κίνητρο των επιχορηγήσεων αφορά στη δωρεάν παροχή από το Δημόσιο χρηματικού ποσού για την κάλυψη τμήματος της ενισχυόμενης δαπάνης του επενδυτικού σχεδίου.

Γενικά τα αφορολόγητα αποθεματικά των αναπτυξιακών νόμων λειτουργούσαν ως προς το σχηματισμό τους μετέπειτα της διενέργειας των επενδύσεων και όχι προ αυτών.

Περιπτώσεις σχηματισμού πρώτα των αποθεματικών και μετέπειτα διενέργειας των επενδύσεων αφορούσαν τα ειδικά αφορολόγητα αποθεματικά επενδύσεων (γνωστότερα αυτά του άρθρου 22 του Ν. 1828/1989 και του άρθρου 2 του Ν. 3220/2004). Έπειτα από την κρίση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής το 2008 ότι οι ενισχύσεις του ειδικού αφορολόγητου αποθεματικού  αποτελούν «κρατικές ενισχύσεις» που δεν συμβιβάζονται με τους κανόνες της εσωτερικής αγοράς και ως εκ τούτου είναι «παράνομες» και θα πρέπει να ανακτηθούν από το Ελληνικό Δημόσιο, καταργήθηκαν  εκ των πραγμάτων οι διατάξεις του άρθρου 2 του Ν. 3220/2004 και ως εκ τούτου δεν ήταν δυνατόν να επανέλθουν κίνητρα παρόμοιου χαρακτήρα (σχηματισμός πρώτα του αποθεματικού και μετέπειτα κάλυψη αυτού με επενδύσεις).

Πλέον ως προς την ένταξη επενδύσεων σε κίνητρα είτε επιχορηγήσεων είτε αφορολόγητων αποθεματικών ισχύει ο Ν. 4399/2016. Οι διατάξεις αυτού, όπως και του προηγούμενου αναπτυξιακού Ν. 3908/2011 άλλωστε, έχουν θέσει ένα πλέγμα κανόνων και διαδικασιών  απαραίτητη  προϋπόθεση  των οποίων είναι η προέγκριση του υποβληθέντος επενδυτικού σχεδίου από αρμόδιο φορέα (Διευθύνσεις Αναπτυξιακού Προγραμματισμού των Περιφερειών της Χώρας κατά κύριο λόγο).

Επειδή στην περίπτωσή σας το κονδύλι των ιδίων κεφαλαίων αφορά στον λογαριασμό 41.10 προφανώς αναφέρεται  σε επιχορήγηση που λήφθηκε στα πλαίσια επένδυσης που είχε ενταχθεί στο κίνητρο των επιχορηγήσεων του Ν. 3299/2004.

Ως προς  τις επιχορηγήσεις του Ν. 3299/2004 για την κεφαλαιοποίηση ή διανομή  αυτών ισχύουν τα αναφερόμενα στην παρ. 6 του άρθρου 8 του οικείου νόμου («Το αποθεματικό αυτό δεν υπόκειται σε φορολογία εισοδήματος με την προϋπόθεση ότι θα παραμείνει αμετάβλητο και δεν θα διανεμηθεί ή κεφαλαιοποιηθεί πριν περάσουν δέκα χρόνια από το χρόνο του σχηματισμού του. Αν κεφαλαιοποιηθεί ή διανεμηθεί μετά την παρέλευση του ανωτέρω χρονικού διαστήματος, υπόκειται σε φορολογία με συντελεστή ο οποίος αντιστοιχεί στο ένα τρίτο του συντελεστή φορολογίας εισοδήματος που ισχύει, κατά το χρόνο κεφαλαιοποίησης ή διανομής, για τα νομικά πρόσωπα, που αναφέρονται στην παράγραφο 1 του άρθρου 101 και στην παράγραφο 4 του άρθρου 2 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος , ο οποίος κυρώθηκε με το Ν. 2238/1994 (ΦΕΚ 151 Α΄). Ο οφειλόμενος, σύμφωνα με τα πιο πάνω, φόρος εισοδήματος αποδίδεται εφάπαξ με δήλωση η οποία υποβάλλεται μέσα στον επόμενο μήνα εντός του οποίου λήφθηκε η απόφαση για την κεφαλαιοποίηση ή διανομή. Με την καταβολή του φόρου αυτού εξαντλείται η φορολογική υποχρέωση του νομικού προσώπου, καθώς και των μετόχων, εταίρων για το πιο πάνω αποθεματικό. Επί του οφειλόμενου φόρου έχουν εφαρμογή οι διατάξεις των άρθρων 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 74, 75, 79, 80, 81, 83, 84 και 85 και 113 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος , του Ν. 2523/1997 (ΦΕΚ 179 Α΄) και του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας, που κυρώθηκε με το Ν. 2717/1999 (ΦΕΚ 97 Α΄).

 Σχετική και η αναφορά στην ΠΟΛ. 1059/2015.

Βάσει της διάταξης αυτής εφόσον διαρρεύσει υπερδεκαετές  χρονικό διάστημα η υποχρέωση επί διανομής ή κεφαλαιοποίησης του αποθεματικού αυτού εξαντλείται με την καταβολή φόρου ίσου με το ένα τρίτο του συντελεστή φορολογίας εισοδήματος που ισχύει και δεν απαιτείται περαιτέρω παρακράτηση φόρου διανεμομένων (5%).

Επιπλέον βάσει της διάταξης του άρθρου 22 παρ. 2 του Ν. 1676/1986 εξαιρείται από το φόρο μεταξύ των άλλων η αύξηση του κεφαλαίου των προσώπων του άρθρου 17, που γίνεται, με κεφαλοποίηση κερδών, αποθεματικών ή προβλέψεων.

Οσον αφορά την περίπτωση χαρακτηρισμού τεκμηρίου της κεφαλαιοποίησης αυτής κατά την άποψή μου δεν ισχύει καθώς το άρθρο 32 του Ν. 4172/2013 αναφέρεται ρητά σε «πραγματικές καταβολές» ποσών.

Ως προς το ερώτημα: “Όπως αναφέρετε στην απάντηση σας, σχετικά με τον 3299/2004, πρώτα σχημάτιζε η επιχείρηση το αποθεματικό, δε φορολογούνταν για το ύψος σχηματισμού του, κ μετά έκανε τις επενδύσεις όπως κ με τον 3220/04. Το ίδιο ίσχυε κ για τα αποθεματικά 1892/90, 2459/97, 470/68?”

Αν διαβάσετε προσεκτικά την απάντηση πουθενά δεν αναφέρω ότι «σχετικά με τον 3299/2004, πρώτα σχημάτιζε η επιχείρηση το αποθεματικό, δε φορολογούνταν για το ύψος σχηματισμού του, κ μετά έκανε τις επενδύσεις». Αντίθετα με σαφήνεια αναφέρω ότι «Γενικά τα αφορολόγητα αποθεματικά των αναπτυξιακών νόμων λειτουργούσαν ως προς το σχηματισμό τους μετέπειτα της διενέργειας των επενδύσεων και όχι προ αυτών». Αρα λοιπόν με το Ν. 3299/2004 το Ν. 2601/1998 και το Ν. 1892/1990 αλλά και παλαιότερους αναπτυξιακούς νόμους πρώτα γινόταν οι επενδύσεις και μετέπειτα σχηματιζόταν το αφορολόγητο αποθεματικό. Τα κίνητρα αυτά ονομαζόταν «Αφορολόγητες εκπτώσεις».

Οσον αφορά το Ν. 2459/1997 που αναφέρετε αυτός ενέταξε στα κίνητρα του Ν. 1892/1990 και τις εμπορικές επιχειρήσεις. Ο δε Α.Ν. 470/68 δεν μπορώ να αντιληφθώ τι σχέση έχει με κίνητρα, καθώς ο Νόμος αυτός πραγματευόταν θέματα χαρτοσήμου.

Οσον αφορά την διανομή/κεφαλαιοποίηση των επιχορηγήσεων του Ν. 3299/2004 ισχύει το άρθρο 8 παρ. 6 αυτού. Βάσει της εγκ. ΠΟΛ. 1059/2015:

“Επισημαίνεται ότι ειδικές διατάξεις που ρυθμίζουν τη φορολογική μεταχείριση διανομής ή κεφαλαιοποίησης αποθεματικών συνεχίζουν να ισχύουν (π.χ. παρ. 6 άρθρου 8 Ν. 3299/2004).” Στο απόσπασμα αυτό λοιπόν στηρίζω την άποψη ότι «Οι διατάξεις του άρθρου 47 του 4172/2013 δεν έχουν εφαρμογή στη διανομή ή κεφαλαιοποίηση επιχορηγήσεων του Ν. 3299/2004 (Βάσει της διάταξης αυτής εφόσον διαρρεύσει υπερδεκαετές χρονικό διάστημα η υποχρέωση επί διανομής ή κεφαλαιοποίησης του αποθεματικού αυτού εξαντλείται με την καταβολή φόρου ίσου με το ένα τρίτο του συντελεστή φορολογίας εισοδήματος που ισχύει και δεν απαιτείται περαιτέρω παρακράτηση φόρου διανεμομένων (5%).).

Κατά την απόφαση τουΣΤΕ 2465/2018 η εισφορά αλληλεγγύης συνιστά φόρο εισοδήματος. (Σχετική και η ΠΟΛ Ε.2009/11-1-2019 και το Εγχειρίδιο ερωτήσεων - απαντήσεων σε φορολογικά θέματα Αθήνα, Ιούνιος 2019 της ΑΑΔΕ).

Ως εκ τούτου λοιπόν από τη στιγμή που το άρθρο 8 παρ΄6 του Ν. 3299/2004 αναφέρει ρητά ότι «Με την καταβολή του φόρου αυτού εξαντλείται η φορολογική υποχρέωση του νομικού προσώπου, καθώς και των μετόχων, εταίρων για το πιο πάνω αποθεματικό», εξάγεται το συμπέρασμα ότι κατά την ως άνω διανομή ή κεφαλαιοποίηση επιχορηγήσεων του Ν. 3299/2004 (μετά τη δεκαετία από το χρόνο σχηματισμού τους όμως), δεν οφείλεται ούτε φόρος διανεμομένων ούτε εισφορά αλληλεγγύης.Ως εκ τούτου λοιπόν το σχετικό αναλογούν ποσό θα αναγραφεί στον κωδικό 659/660 του εντύπου Ε1 του φυσικού προσώπου μετόχου/εταίρου.

Τέλος από φορολογικής απόψεως δεν διενεργούνται αποσβέσεις στις επιχορηγήσεις του Ν. 3299/2004.

https://accountant-e.blogspot.com/


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου