Συνολικές προβολές σελίδας

Σάββατο 29 Μαΐου 2021

Η έκπτωση δαπανών κοινωνικής εταιρικής ευθύνης

 

Η οικονομική μονάδα, αποτελεί ένα αναπόσπαστο κομμάτι της κοινωνίας και συνεπώς, εκτός από την οικονομική προσέγγιση σχετική με την επίτευξη του μέγιστου κέρδους με μικροοικονομικούς όρους, καλείται να καλύψει και θέματα που άπτονται της αλληλεπίδρασης που πρέπει να έχει με την κοινωνία και κυρίως, την κοινωνική ευθύνη που πρέπει να αναλάβει ως προς αυτή.

Φυσικά, δεδομένου του γεγονότος πως στην πραγματική οικονομία τίποτε δεν προσφέρεται δωρεά, με την έννοια ότι αν κάποιος λάβει κάτι δωρεάν κάποιος άλλος το έχει πληρώσει, γεννάται θέμα ως προς το τι συμπεριλαμβάνει η εταιρική κοινωνική ευθύνη και κατά πόσο εκπέσημη είναι μία σχετική δαπάνη, δεδομένου ότι τις περισσότερες φορές, αυτή δεν μπορεί να εξετασθεί υπό το πρίσμα της σκοπιμότητας, αλλά μόνο ως προς τη νομιμότητά της.

Ήδη ο νομοθέτης, με την ΠΟΛ.1113/2.6.2015 εγκύκλιο με θέμα «Κοινοποίηση των διατάξεων των άρθρων 22, 22Α και 23 του N . 4172/2013 (ΦΕΚ 167Α΄)», ορίζει μεταξύ των άλλων ότι:

«Συγκεκριμένα, στις δαπάνες της περίπτωσης αυτής εμπίπτει κάθε δαπάνη, που κρίνεται απαραίτητη από τον επιχειρηματία ή τη διοίκηση της επιχείρησης, ανεξάρτητα εάν αυτή πραγματοποιείται δυνάμει νόμιμης ή συμβατικής υποχρέωσης, για την επίτευξη του επιχειρηματικού σκοπού, την ανάπτυξη των εργασιών, τη βελτίωση της θέσης της στην αγορά, εφόσον αυτή ενεργείται στα πλαίσια της οικονομικής αποστολής της ή κατά τις συνήθεις εμπορικές συναλλαγές της και μπορεί να συμβάλλει στη δημιουργία εισοδήματος ή άλλως αποβλέπει στη διεύρυνση των εργασιών της και στην αύξηση του εισοδήματός της (ΣτΕ 2033/2012) ή στην υλοποίηση δράσεων στο πλαίσιο της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης. Δεν επιτρέπεται, δε, στη φορολογική αρχή να ελέγχει τη σκοπιμότητα και το προσήκον μέτρο των δαπανών αυτών (ΣτΕ 2963/2013, 1729/2013, 1604/2011, κ.ά.), εκτός αν τούτο ορίζεται ρητά και ειδικά στο νόμο (π.χ. ενδοομιλικές συναλλαγές).»

Σημειώνουμε ότι η εισαγωγή των δαπανών εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, δεν έγινε ευθύς εξαρχής της εισαγωγής του άρθρου 22 του Ν. 4172/2013 περί Κ.Φ.Ε., αλλά, με βάση τις διατάξεις του άρθρου 11 του Ν. 4646/2019, σύμφωνα με τον οποίον, ορίζονταν ότι:

«1. Η περίπτωση α΄ του άρθρου 22 του Ν. 4172/2013 αντικαθίσταται ως εξής:

«α) πραγματοποιούνται προς το συμφέρον της επιχείρησης ή κατά τις συνήθεις εμπορικές συναλλαγές της, συμπεριλαμβανομένων και δράσεων εταιρικής κοινωνικής ευθύνης

2. Στο τέλος της περίπτωσης γ΄ του άρθρου 22 του Ν. 4172/2013 προστίθεται εδάφιο ως εξής:

« Ειδικά οι δαπάνες για δράσεις εταιρικής κοινωνικής ευθύνης εκπίπτουν υπό την προϋπόθεση η επιχείρηση να εμφανίζει λογιστικά κέρδη χρήσης κατά τον χρόνο πραγματοποίησής τους. Το προηγούμενο εδάφιο δεν εφαρμόζεται σε περίπτωση που η δράση εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, πραγματοποιείται κατόπιν αιτήματος του Δημοσίου.».

Με την δημοσίευση της Ε.2107/21.5.2021 εγκυκλίου της Α.Α.Δ.Ε. και με θέμα την «Έκπτωση δαπανών εταιρικής κοινωνικής ευθύνης - Παροχή οδηγιών σχετικά με την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 22 του Ν. 4172/2013 (Α΄ 167), όπως τροποποιήθηκαν με τον Ν. 4646/2019 (Α΄ 201)», προσδιορίζεται επιπλέον ή διευκρινιστικά των ανωτέρω ότι:

I. Οι διατάξεις της περ. γ΄ του άρθρου 22 του ΚΦΕ, όπως αυτές εφαρμόζονται σύμφωνα με την παράγραφο 9 του άρθρου 66 του Ν. 4646/2019, ήτοι για δαπάνες εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, έχουν εφαρμογή για δαπάνες που πραγματοποιούνται στα φορολογικά έτη που αρχίζουν από την 1.1.2020 και μετά.

II. Η έκπτωση των δαπανών εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, συναρτάται άμεσα με την προϋπόθεση η επιχείρηση να εμφανίζει λογιστικά κέρδη χρήσης κατά τον χρόνο πραγματοποίησής τους, συνυπολογιζόμενων των δαπανών εταιρικής κοινωνικής ευθύνης. Δηλαδή, οι υπόψη δαπάνες δύνανται να εκπίπτουν για φορολογικούς σκοπούς μόνο στην περίπτωση που η επιχείρηση εμφανίζει λογιστικά κέρδη το φορολογικό έτος που αυτές πραγματοποιούνται.

III. Οι δράσεις εταιρικής κοινωνικής ευθύνης δεν πρέπει να συγχέονται με την έννοια της δωρεάς ή της χορηγίας, καθόσον, οι εν λόγω δράσεις αφορούν στην ενσωμάτωση στον τρόπο λειτουργίας της επιχείρησης διαδικασιών για την ένταξη κοινωνικών, περιβαλλοντικών και δεοντολογικών πτυχών, καθώς και πτυχών που αφορούν στα ανθρώπινα δικαιώματα αλλά και στα δικαιώματα του καταναλωτή, τόσο στην επιχειρηματική τους δραστηριότητα όσο και στη βασική επιχειρησιακή τους στρατηγική, σε συνεργασία πάντοτε με τα ενδιαφερόμενα μέρη, με σκοπό τη δημιουργία κοινών αξιών για τους ιδιόκτητες/μετόχους και για τα άλλα ενδιαφερόμενα μέρη και την κοινωνία στο σύνολό της, καθώς και τον εντοπισμό, την πρόληψη, και τον περιορισμό των πιθανών δυσμενών συνεπειών τους.

IV. Η υιοθέτηση των εν λόγω δράσεων περικλείει την ευθύνη κάθε επιχείρησης ή οργανισμού απέναντι στα ενδιαφερόμενα μέρη (π.χ. τους εργαζόμενους, τους καταναλωτές, τις τοπικές κοινότητες, τις μη κυβερνητικές οργανώσεις) τα οποία επηρεάζει ή από τα οποία επηρεάζεται, μέσα από την άσκηση της επιχειρηματικής της δραστηριότητας. Συγκεκριμένα, περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την ευθύνη για το περιβάλλον (π.χ. την υιοθέτηση ενός συστήματος περιβαλλοντικής διαχείρισης απορριμμάτων, τη χρήση βιοπαραγόμενων συσκευασιών, τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας κατά την παραγωγική διαδικασία), την εφαρμογή καλύτερων εργασιακών πρακτικών (π.χ. την αναγνώριση της διαφορετικότητας και την παροχή ίσων ευκαιριών ανεξάρτητα από φύλο, φυλή, εθνικότητα κ.λπ., τη μεταχείριση των εργαζομένων χωρίς διακρίσεις, καθώς και τη διασφάλιση και συνεχή βελτίωση των συνθηκών υγείας και ασφάλειας), τη φροντίδα για τις τοπικές κοινότητες (π.χ. τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά την παραγωγική διαδικασία, την καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού μέσω της απασχόλησης ατόμων από μειονεκτούσες ομάδες, κ.α.) και γενικά, την αναγνώριση ότι η επιτυχία των επιχειρήσεων δεν εξαρτάται μόνο από την ποιότητα ή την τιμή των προϊόντων τους, αλλά και από το πώς συνολικά αλληλεπιδρούν με τα ενδιαφερόμενα μέρη τους, λειτουργώντας με υπευθυνότητα και διαφάνεια.

V. Δεν συνιστούν δράσεις για εταιρική κοινωνική ευθύνη η φιλανθρωπία, η απλή δωρεά ή η χορηγία, όπως για παράδειγμα, οι φιλανθρωπικές δράσεις, οι εμπορικές χορηγίες μέσα από τις οποίες οι επιχειρήσεις προβάλλουν το σήμα ή τα προϊόντα τους και δράσεις οι οποίες αποσκοπούν στην επίτευξη δημόσιων σχέσεων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου