Συνολικές προβολές σελίδας

Παρασκευή 10 Ιανουαρίου 2020

Aμοιβή ελεγκτών της Περιφέρειας για τον έλεγχο της πιστοποίησης καταβολής του μετοχικού κεφαλαίου







1. Για την αμοιβή των ελεγκτών της Περιφέρειας για τον έλεγχο της πιστοποίησης καταβολής του μετοχικού κεφαλαίου, σύμφωνα με το άρθρο 53 παρ.4 του Ν.2190/20, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει σήμερα, υφίσταται υποχρέωση για καταβολή αμοιβών που καταβάλλουν οι Εταιρίες στην Διεύθυνση Εμπορίου της εκάστοτε Περιφέρειας, για τον έλεγχο της καταβολής του αρχικού κεφαλαίου ή την αύξησή του. Η εν λόγω αμοιβή ανέρχεται σε εκατό πενήντα ευρώ (150€), ανεξάρτητα από το ύψος του μετοχικού κεφαλαίου που ελέγχεται.

 
Σε σχέση με τα ανωτέρω και όσον αφορά την πιστοποίηση καταβολής ή αύξησης κεφαλαίου και προς ενημέρωση των αναγνωστών μας, θα πρέπει να ενημερώσουμε ότι τα προαναφερθέντα σχετικά με τους ελεγκτές της Περιφέρειας, ισχύουν έως για πράξεις οι οποίες πραγματοποιήθηκαν έως και την 31/12/2018. Σύμφωνα με το με  > >αρ. πρωτ. 141372 - 28/12/2018/28.12.2018 έγγραφο του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης με θέμα «Έλεγχος νομιμότητας πράξεων και στοιχείων των ΑΕ κατά την μετάβαση από το Ν.2190/1920 στον Ν.4548/2018», ορίζεται σχετικά με το θέμα ότι: «2. Σχετικά με αιτήσεις που αφορούν την άσκηση ελέγχου περί εξακρίβωσης της καταβολής του Μετοχικού Κεφαλαίου επί των ανωνύμων εταιρειών όπως αυτή ορίζεται στις παρ. 2 και 3 του άρθρου 39α σε συνδυασμό με τις διατάξεις του άρθρου 52 του ν. 2190/1920:
α) Αιτήσεις που αφορούν την πιστοποίηση από το Δ.Σ. της καταβολής του αρχικού Μετοχικού Κεφαλαίου ή του ποσού της αύξησης αυτού και υποβάλλονται στο Γ.Ε.ΜΗ μέχρι τις 31/12/2018, υπόκεινται στον σχετικό έλεγχο νομιμότητας από την αρμόδια Π.Ε., βάσει των διατάξεων των άρθρων 11 , 12 , 39α και 52 του Ν.2190/1920 .
β) Αιτήσεις που αφορούν την πιστοποίηση της καταβολής του αρχικού Μετοχικού Κεφαλαίου ή του ποσού της αύξησης αυτού και υποβάλλονται στο Γ.Ε.ΜΗ μετά την 01/01/2019, καταχωρίζονται από τις αρμόδιες Υ.Γ.Ε.ΜΗ, μετά από τυπικό έλεγχο (έλεγχο πληρότητας), χωρίς να αποσταλούν στις Περιφερειακές Ενότητες για έλεγχο νομιμότητας περί εξακρίβωσης της καταβολής του Μετοχικού Κεφαλαίου. Από ό την έναρξη ισχύος του Ν.4548/18 οι Π.Ε. δε διαθέτουν πλέον την απαραίτητη εκ του νόμου αρμοδιότητα για έγκριση τέτοιων πράξεων. Η πληρότητα των παραπάνω αιτήσεων εξετάζεται βάσει παρ. 6 , 7 και 8 του άρθρου 20(4) του Ν.4548/2018, ήτοι συνοδεύονται από την απαιτούμενη ανάλογα με την περίπτωση έκθεση πιστοποίησης του ορκωτού ελεγκτή λογιστή ή της ελεγκτικής εταιρείας ή από το πρακτικό πιστοποίησης του Δ.Σ. όπου εκ του νόμου επιτρέπεται…».

2. Σύμφωνα με τον Ν. 4308/2014, μεταξύ των άλλων, ορίζεται ότι:  « «5. Κάθε συναλλαγή και γεγονός που αφορά την οντότητα τεκμηριώνεται με κατάλληλα παραστατικά (τεκμήρια). Τα παραστατικά αυτά εκδίδονται είτε από την οντότητα είτε από τους συναλλασσόμενους με αυτήν είτε από τρίτους, σε έντυπη ή σε ηλεκτρονική μορφή, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο νόμο αυτόν. Τα παραστατικά αναφέρουν όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για την ασφαλή ταυτοποίηση κάθε μίας συναλλαγής ή γεγονότος, και σε κάθε περίπτωση όσα ορίζει ο παρών νόμος…».  Συνεπώς για τις αμοιβές των ελεγκτών θα εκδοθεί από την καταβάλλουσα επιχείρηση τίτλος κτήσης ή απόδειξη δαπάνης.

 
3. Σύμφωνα με την  >ΠΟΛ. 1009/2019  ορίζεται ότι:  «Άρθρο 1 Υπόχρεοι υποβολής στοιχείων βεβαιώσεων.   Όσοι παρακρατούν φόρο σύμφωνα με τις διατάξεις των  >άρθρων 59 ,  >61 ,  >62 και  >64 του Ν.4172/2013 , πλην των συμβολαιογράφων κατά την υπογραφή του συμβολαίου μεταβίβασης ακίνητης περιουσίας, έχουν υποχρέωση να χορηγούν σε φυσικά και νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες στα οποία έγινε παρακράτηση, μοναδική βεβαίωση στην οποία αναγράφουν το σύνολο των αποδοχών από μισθωτή εργασία και συντάξεις, αμοιβών από επιχειρηματική δραστηριότητα και εισοδημάτων από μερίσματα, τόκους και δικαιώματα που κατέβαλαν στο φορολογικό έτος και τον φόρο που παρακρατήθηκε.
Ιδια υποχρέωση υπάρχει και στις περιπτώσεις εισοδημάτων για τα οποία δεν προκύπτει φόρος για παρακράτηση, με την επιφύλαξη των οριζομένων στο άρθρο 6 της παρούσας.
Υποχρέωση υπάρχει και για τα ποσά που ειδικότερα ορίζονται στο άρθρο 6 της παρούσας, τα οποία δεν αποτελούν πληρωμές υποκείμενες σε παρακράτηση.
Η υποχρέωση αυτή δεν υπάρχει στις περιπτώσεις εισοδημάτων από επιχειρηματική δραστηριότητα που δεν περιλαμβάνονται στον Πίνακα κωδικοποίησης αμοιβών από επιχειρηματική δραστηριότητα».

4. Με  τις διατάξεις της περ. δ΄ της  >παρ. 1 του άρθρου 62 του ΚΦΕ (Ν. 4172/2013) ορίζονται οι περιπτώσεις πληρωμών που αφορούν αμοιβές, οι οποίες υπόκεινται σε παρακράτηση φόρου. Συγκεκριμένα, σε παρακράτηση φόρου υπόκεινται οι πληρωμές για αμοιβές για τεχνικές υπηρεσίες, αμοιβές διοίκησης, αμοιβές για συμβουλευτικές υπηρεσίες και άλλες αμοιβές για παρόμοιες υπηρεσίες, ανεξάρτητα εάν έχουν παρασχεθεί στην Ελλάδα, όταν ο λήπτης της αμοιβής είναι φυσικό πρόσωπο.

Όπως έχει διευκρινισθεί με την εγκύκλιο  > >ΠΟΛ 1120/2014, βάσει της ανωτέρω διάταξης σε παρακράτηση φόρου υπόκεινται μόνο οι αμοιβές που λαμβάνουν τα φυσικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα, δηλαδή οι ατομικές επιχειρήσεις, καθώς και οι μη υπόχρεοι σε τήρηση βιβλίων και έκδοση στοιχείων του Κ.Φ.Α.Σ. που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα, ανεξάρτητα εάν έχουν τη φορολογική τους κατοικία στην ημεδαπή ή στην αλλοδαπή, τα οποία παρέχουν τις ανωτέρω υπηρεσίες σε υπόχρεους του άρθρου 61 του ίδιου νόμου (νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες, φυσικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα, φορείς γενικής κυβέρνησης, κ.λπ.).

Οι αμοιβές των ελεγκτών ΑΕ, δημοσίων υπαλλήλων της αρμόδιας δ/νσης ανωνύμων εταιριών δεν είναι συμβουλευτική, ούτε πρόκειται για πρόσωπα που ασκούν επιχείρηση. Υπό αυτή την έννοια, τα πρόσωπα αυτά δεν υπάγονται σε παρακράτηση φόρου βάσει της  > >ΠΟΛ 1120/2014.

Ανακύπτει, λοιπόν προβληματισμός στον τρόπο εμφάνισής τους, καθώς το άρθρο 53 του Ν 2190/1920 τα ποσά αυτά τα χαρακτηρίζει αμοιβές και όχι αποζημίωση και επομένως ως αμοιβές θα πρέπει να απεικονιστούν στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος.

Η άποψή μας είναι ότι επειδή πρόκειται για επιπλέον αμοιβές που   πηγάζουν από τον υποχρεωτικό έλεγχο που ασκούν σε ΑΕ, στα πλαίσια των εργασιακών τους αρμοδιοτήτων, να απεικονίζονται ως εισόδημα μισθωτών υπηρεσιών και στη βεβαίωση αμοιβών να περιληφθούν  με κωδικό  4 ως λοιπές αμοιβές  « Αμοιβές ασκούμενων δικηγόρων,  πρακτική άσκηση φοιτητών, συμμετοχή σε επιδοτούμενα  σεμινάρια, περιστασιακά  απασχολούμενοι κτλ».  Για δε τις λοιπές περιπτώσεις θα χρησιμοποιηθεί ο κωδικός 6 με παρακράτηση φόρου 20%. Βέβαια Διοικητική ερμηνεία για την παραπάνω διάκριση δεν υφίσταται και σε κάθε περίπτωση μπορεί/προτείνεται να χρησιμοποιηθεί ο κωδικός 6 με παρακράτηση φόρου 20%.

5.    Όσον αφορά τα τέλη χαρτοσήμου και επειδή ο Ν. 4755/1930 περί Κ.Ν.Τ.Χ. δεν θίχτηκε από τον 4172/2013, ισχύουν τα οριζόμενα στην  >ΠΟΛ. 1069/2002 σύμφωνα με την οποία:  «ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΔΕΝ ΚΑΤΑΡΓΕΙΤΑΙ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΧΑΡΤΟΣΗΜΟΥ.

Όπως προαναφέρθηκε, οι αποδοχές ή αμοιβές προσώπων που η σχέση που τα συνδέει με τον εργοδότη τους, δεν είναι η της μίσθωσης εργασίας ή δεν δημιουργεί δεσμούς εξάρτησης, δεν εμπίπτουν στις ανωτέρω διατάξεις (περίπτωση α και β). Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι δεν εμπίπτουν στις διατάξεις αυτές:

- Οι «αμοιβές τρίτων», δηλαδή οι αμοιβές που καταβάλλονται από επιχειρήσεις σε πρόσωπα τα οποία δεν μπορούν, να χαρακτηρισθούν ως επιτηδευματίες, κατά τις διατάξεις του Κ.Β.Σ. (π.χ. φοιτητές, νοικοκυρές κ.τ.λ.) και για τις οποίες (αμοιβές) εκδίδεται από τις καταβάλλουσες αυτές επιχειρήσεις απόδειξη επαγγελματικής δαπάνης του άρθρου 15 παρ. 1 του Κ.Β.Σ.»

Κατά συνέπεια οι αμοιβές θα υπαχθεί σε χαρτοσήμανση σύμφωνα με τα προαναφερθέντα (3% τέλος χαρτοσήμου πλέον 20% επί του χαρτοσήμου υπέρ ΟΓΑ).


6.  Οι ρυθμίσεις για τις ασφαλιστικές εισφορές στους τίτλους κτήσης όπως προέκυψαν από το άρθρο 55 του Ν.4509/2017, την αριθ. οικ. 4241/2019, την  >εγκ. ΕΦΚΑ 14/2019  έχουν εφαρμογή σε συμβάσεις που καταρτίζονται από 1/2/2019.

Για γραπτές συμβάσεις που έχουν καταρτισθεί μέχρι 31/1/2019, ανεξάρτητα εάν το παραστατικό παρεχόμενων υπηρεσιών εκδοθεί πριν ή μετά την ανωτέρω ημερομηνία, εφαρμόζεται το προγενέστερο καθεστώς.

Σε περίπτωση που υπάρχει προφορική συμφωνία μεταξύ ασφαλισμένου και αντισυμβαλλόμενου, ακόμη και εάν η συμφωνία έχει γίνει πριν την 31/1/2019, ή δεν υπάρχει σύμβαση, οι κοινοποιούμενες ρυθμίσεις εφαρμόζονται για παραστατικά που εκδίδονται μετά την ανωτέρω ημερομηνία, ανεξαρτήτως του χρόνου που επήλθε η προφορική συμφωνία.

Ενόψει της πολυπλοκότητας του προϊσχύοντος νομοθετικού πλαισίου και την κατά το παρελθόν πλήρη έλλειψη διευκρινήσεων και οδηγιών εκ μέρους των αρμοδίων Φορέων και Υπηρεσιών, για λόγους χρηστής διοίκησης και δικαιολογημένης πεποίθησης των διοικουμένων, ασφαλιστικές εισφορές που έχουν καταλογισθεί για τίτλους κτήσης που έχουν εκδοθεί μέχρι την έναρξη εφαρμογής της παρούσας, δεν αναζητούνται.


7. Σύμφωνα με το με  > >αρ. πρωτ. 141372 - 28/12/2018/28.12.2018 έγγραφο του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης με θέμα «Έλεγχος νομιμότητας πράξεων και στοιχείων των ΑΕ κατά την μετάβαση από το Ν.2190/1920 στον Ν.4548/2018»

Αιτήσεις που αφορούν την πιστοποίηση της καταβολής του αρχικού Μετοχικού Κεφαλαίου ή του ποσού της αύξησης αυτού και υποβάλλονται στο Γ.Ε.ΜΗ μετά την 01/01/2019, καταχωρίζονται από τις αρμόδιες Υ.Γ.Ε.ΜΗ, μετά από τυπικό έλεγχο (έλεγχο πληρότητας), χωρίς να αποσταλούν στις Περιφερειακές Ενότητες για έλεγχο νομιμότητας περί εξακρίβωσης της καταβολής του Μετοχικού Κεφαλαίου. Από την έναρξη ισχύος του Ν.4548/18 οι Π.Ε. δε διαθέτουν πλέον την απαραίτητη εκ του νόμου αρμοδιότητα για έγκριση τέτοιων πράξεων. Η πληρότητα των παραπάνω αιτήσεων εξετάζεται βάσει παρ. 6 , 7 και 8 του άρθρου 20(4) του Ν.4548/2018, ήτοι συνοδεύονται από την απαιτούμενη ανάλογα με την περίπτωση έκθεση πιστοποίησης του ορκωτού ελεγκτή λογιστή ή της ελεγκτικής εταιρείας ή από το πρακτικό πιστοποίησης του Δ.Σ. όπου εκ του νόμου επιτρέπεται…».

Επομένως, δεν θα έπρεπε για αιτήσεις μετά την 1/1/2019 να γίνονται έλεγχοι από υπαλλήλους της Νομαρχίας. Σε περίπτωση που ο έλεγχος ήδη διενεργήθηκε, θα έπρεπε να έχει ήδη εκδοθεί το παραστατικό με τις πρεογενέστερες διατάξεις (χωρίς ασφαλιστικές κρατήσεις) και τώρα να απομένει μόνο η πληρωμή ως υποχρέωση.


https://accountant-e.blogspot.com/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου