Συνολικές προβολές σελίδας

Τρίτη 12 Μαΐου 2020

Φορολογικός κάτοικος αλλοδαπής πότε, υποχρεούται σε δήλωση φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων στη χώρα μας;

Σύμφωνα με το άρθρο 3 του Ν. 4172/2013 Κ.Φ.Ε., ορίζεται ότι:

«1. Ο φορολογούμενος που έχει τη φορολογική κατοικία του στην Ελλάδα υπόκειται σε φόρο για το φορολογητέο εισόδημά του που προκύπτει στην ημεδαπή και την αλλοδαπή, ήτοι το παγκόσμιο εισόδημά του που αποκτάται μέσα σε ορισμένο φορολογικό έτος

2. Ο φορολογούμενος που δεν έχει τη φορολογική κατοικία του στην Ελλάδα υπόκειται σε φόρο για το φορολογητέο εισόδημά του που προκύπτει στην Ελλάδα και αποκτάται μέσα σε ορισμένο φορολογικό έτος.»

Σύμφωνα με το άρθρο 4 του προαναφερθέντος νόμου, ορίζεται ότι:

«1. Ένα φυσικό πρόσωπο είναι φορολογικός κάτοικος Ελλάδας, εφόσον!

α) έχει στην Ελλάδα τη μόνιμη ή κύρια κατοικία του ή τη συνήθη διαμονή του ή το κέντρο των ζωτικών του συμφερόντων ήτοι τους προσωπικούς ή οικονομικούς ή κοινωνικούς δεσμούς του ή

2. Ένα φυσικό πρόσωπο που βρίσκεται στην Ελλάδα συνεχώς για χρονικό διάστημα που υπερβαίνει τις εκατό ογδόντα τρεις (183) ημέρες, συμπεριλαμβανομένων και σύντομων διαστημάτων παραμονής στο εξωτερικό, είναι φορολογικός κάτοικος Ελλάδος από την πρώτη ημέρα παρουσίας του στην Ελλάδα. ».

Περαιτέρω, τα αλλοδαπά δημόσια έγγραφα, όπως αυτά καθορίζονται στις διατάξεις του άρθρου 1 του ν. 1497/1984 (Α’ 188) «Κύρωση Σύμβασης που καταργεί την υποχρέωση επικύρωσης των αλλοδαπών δημόσιων εγγράφων», γνωστής και ως Σύμβασης της Χάγης, πρέπει να προσκομίζονται στις αρμόδιες υπηρεσίες της Α.Α.Δ.Ε. κατά τα διεθνή νόμιμα (σφραγίδα apostille, προξενική θεώρηση, θεώρηση από το ελληνικό προξενείο, κατά τα οριζόμενα σε διεθνείς συνθήκες που έχουν κυρωθεί με νόμο από την Ελλάδα, κατά περίπτωση).

Με βάση τα ανωτέρω και τα ερωτήματά σας, θεωρούμε ότι:

1. Ο ενδιαφερόμενος κατά το φορολογικό έτος 2019, ήταν φορολογικός κάτοικος Ολλανδίας, χώρα στην οποία υποχρεούτο να υποβάλει φορολογική δήλωση για το σύνολο των παγκοσμίων εισοδημάτων του.

2. Φορολογικός κάτοικος Ελλάδας είναι από την πρώτη ημέρα παρουσίας του στην Ελλάδα, δηλαδή την 1/1/2020.

3. Δεδομένου ότι δεν έχει ακόμα ανοίξει η πλατφόρμα της ΑΑΔΕ σχετικά με τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων (αναμένεται στα τέλη Μαρτίου τρέχοντος έτους), αν η μορφή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος είναι αυτή των φορολογικών κατοίκων αλλοδαπής με φορολογική υποχρέωση και στη χώρα μας, θα καταχωρηθεί μόνο η κατοικία που υφίσταται στην Ελλάδα.

4. Αν το ηλεκτρονικό έντυπο είναι αυτό που αφορά τους Έλληνες φορολογικούς κατοίκους και με βάση το έντυπο Ε1 φορολογικού έτους 2018 που έχουμε στην διάθεσή μας, θα συμπληρωθεί ο κωδικός 319 του πίνακα 2 (Είστε φορολογικός κάτοικος αλλοδαπής και υποχρεούστε να υποβάλλετε φορ. Δήλωση στην Ελλάδα;), τα στοιχεία του ακινήτου στον πίνακα 5 ως δευτερεύουσα κατοικία

5. Στον κωδικό 781 συμπληρώνονται ποσά, τα οποία -κατά κανόνα- δεν αποτελούν εισόδημα και δεν προέρχονται από κάποια μόνιμη πηγή. Τα ποσά που συμπληρώνονται στον κωδικό 781 είναι συγκεκριμένα και προκύπτουν από κατάλληλα δικαιολογητικά, τα οποία προσκομίζονται στις αρμόδιες φορολογικές αρχές σε περίπτωση ελέγχου. Οι περιπτώσεις που εντάσσονται στο «μαγικό» κωδικό και τα αντίστοιχα δικαιολογητικά έχουν ως εξής:..

Εισαγωγή συναλλάγματος από νυν ή πρώην κατοίκους αλλοδαπής



Το ποσό γενικά αιτιολογείται μόνο με το παραστατικό τραπεζικού εμβάσματος. Σημειώνεται ότι η δήλωση μετρητών στο αεροδρόμιο δεν συμπληρώνεται πλέον στο συγκεκριμένο κωδικό καθώς δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν για κάλυψη τεκμηρίων (ΠΟΛ 1076/15).

Συνεπώς, τα εισοδήματα αλλοδαπής για το φορολογικό έτος 2019 δεν δηλώνονται. Αν υπάρξει εισαγωγή συναλλάγματος η οποία θα δηλωθεί στον προαναφερθέντα κωδικό, υπάρχει πάντοτε η περίπτωση να αναζητηθεί ο τρόπος μεταφοράς των χρημάτων.

6. Ο φορολογικός κάτοικος αλλοδαπής υπόκειται μόνο στα τεκμήρια απόκτησης περιουσιακών στοιχείων του άρθρου 32 του Ν. 4172/2013 περί Κ.Φ.Ε. (αγορά κατοικίας, αυτοκινήτου) και όχι στα τεκμήρια αντικειμενικών δαπανών και υπηρεσιών του άρθρου 31 του ιδίου νόμου

https://accountant-e.blogspot.com/

Σάββατο 9 Μαΐου 2020

Ηλεκτρονικές Συναλλαγές Ασφαλισμένων του e-Ε.Φ.Κ.Α.

Σε ΦΕΚ δημοσιεύθηκε η η Κ.Υ.Α. με Αριθμ. οικ. 17535/Δ1.6002/7-5-2020 με θέμα «Ηλεκτρονικές Συναλλαγές Ασφαλισμένων του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης e-Ε.Φ.Κ.Α.».
Σύμφωνα με την ανωτέρω απόφαση:

Χορήγηση βεβαίωσης υποβολής Απογραφικής Δήλωσης μέσω διαδικτύου

1. Η βεβαίωση υποβολής Απογραφικής Δήλωσης του e-Ε.Φ.Κ.Α. σε μελλοντικούς ασφαλισμένους μη-μισθωτούς που απαιτείται για τη Δήλωση Έναρξης ή Επανέναρξης Επιχειρηματικής δραστηριότητας στην ΑΑΔΕ εκδίδεται μέσω χρήσης ηλεκτρονικής υπηρεσίας στην Ενιαία Ψηφιακή Πύλη της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr).

2. Οι χρήστες εισέρχονται στην υπηρεσία έκδοσης βεβαιώσεων αφού προηγουμένως αυθεντικοποιηθούν με τη χρήση των κωδικών διαπιστευτηρίων της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (taxisnet) και καταχωρίσουν τον ΑΜΚΑ τους.

3. Οι χρήστες της υπηρεσίας επιβεβαιώνουν τα προσωπικά τους στοιχεία και συμπληρώνουν τους Κωδικούς Αριθμούς δραστηριότητας (ΚΑΔ) για τους οποίους επιθυμούν να προχωρήσουν σε έναρξη, ή επανέναρξη επιχειρηματικής δραστηριότητας τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, την ταχυδρομική διεύθυνση άσκησης της δραστηριότητας, την ασφαλιστική κατηγορία που επιθυμούν να ενταχθούν για το τρέχον έτος και υποβάλλουν το αίτημα για χορήγηση βεβαίωσης υποβολής Απογραφικής Δήλωσης.

4. Σε περίπτωση που τα στοιχεία του ΑΜΚΑ-ΕΜΑΕΣ που εμφανίζονται στην υπηρεσία πρέπει να τροποποιηθούν, οι χρήστες θα πρέπει πρώτα να τα διορθώσουν σύμφωνα με τις οδηγίες που τους δίνονται.

5. Εφόσον η ασφαλιστέα δραστηριότητα υπάγεται σε καθεστώς ασφάλισης τ. ΟΓΑ, συμπληρώνονται επιπλέον τα στοιχεία της αγροτικής/κτηνοτροφικής εκμετάλλευσης, τα στοιχεία εγγραφής σε σχετικά μητρώα, τα στοιχεία σχετικών βιβλιαρίων και αδειών, καθώς και οποιοδήποτε άλλο στοιχείο προβλέπεται από τις κείμενες διατάξεις για την απόδειξη της ασφαλιστέας ιδιότητας. Επίσης συμπληρώνονται στοιχεία για ενδεχόμενη προηγούμενη, αναδρομική ή παράλληλη ασφάλιση, καθώς και για ενδεχόμενη λήψη σύνταξης.

6. Οι βεβαιώσεις περιλαμβάνουν τα προσωπικά στοιχεία του αιτούντος, τον αριθμό δελτίου ταυτότητας ή άλλου μέσου απόδειξης στοιχείων ταυτότητας σύμφωνα με τις διατάξεις του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 4 του άρθρου 3 του ν. 2690/1999 (Α΄ 45), όπως ισχύουν τον ΑΜΚΑ, τον ΑΦΜ, τους ΚΑΔ που δήλωσε και την ημερομηνία έκδοσης της βεβαίωσης. Οι βεβαιώσεις που εκδίδονται από την ηλεκτρονική υπηρεσία αποτελούν δημόσια έγγραφα που φέρουν λογότυπο του e-Ε.Φ.Κ.Α., αριθμό πρωτοκόλλου, χρονοσφραγίδα έκδοσης, μηχανογραφική αποτύπωση της υπογραφής του Διοικητή του e-Ε.Φ.Κ.Α. ή οποιουδήποτε οργάνου αυτός εξουσιοδοτήσει και μηχανογραφική αποτύπωση της σφραγίδας της Υπηρεσίας. Η μηχανογραφική αποτύπωση της υπογραφής του Διοικητή ή οποιουδήποτε οργάνου αυτός εξουσιοδοτεί έχει χαρακτήρα αυθεντικοποίησης της βεβαίωσης και δεν τεκμαίρει τη διενέργεια ελέγχου για την έκδοσή της από πλευράς του υπογράφοντος.

7. Οι βεβαιώσεις υποβολής Απογραφικής Δήλωσης χορηγούνται αποκλειστικά για χρήση στις υπηρεσίες μητρώου της ΑΑΔΕ και δεν επέχουν θέση αποδεικτικού Ασφαλιστικής Ενημερότητας.
Οι βεβαιώσεις φέρουν ειδικό κωδικό αριθμό ταυτοποίησης μέσω του οποίου οι αρμόδιοι υπάλληλοι της ΑΑΔΕ μπορούν να εισέρχονται σε ειδική υπηρεσία και να ανακτούν το περιεχόμενο τους.
8. Κατ΄ εξαίρεση βεβαιώσεις υποβολής Απογραφικής Δήλωσης εκδίδονται μετά από αίτηση των ενδιαφερόμενων στις Οργανικές Μονάδες του e-Ε.Φ.Κ.Α., εφόσον δεν είναι δυνατή η έκδοσή τους από την Ενιαία Ψηφιακή Πύλη της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr). Οι βεβαιώσεις αυτές εκδίδονται αυτόματα από την ηλεκτρονική υπηρεσία σύμφωνα με τα αναφερόμενα στις παραγράφους 5, 6, 7 του παρόντος άρθρου.

Χορήγηση βεβαίωσης προϋπηρεσίας μέσω διαδικτύου

1. Η βεβαίωση προϋπηρεσίας σε ασφαλισμένους μισθωτούς του e-Ε.Φ.Κ.Α. εκδίδεται μέσω χρήσης ηλεκτρονικής υπηρεσίας της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr).

2. Οι ασφαλισμένοι εισέρχονται στην υπηρεσία έκδοσης βεβαιώσεων αφού προηγουμένως αυθεντικοποιηθούν με τη χρήση των κωδικών διαπιστευτηρίων της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (taxisnet) και καταχωρίσουν τον ΑΜΚΑ τους.

3. Στη συνέχεια επιβεβαιώνουν τα προσωπικά τους στοιχεία και υποβάλουν το αίτημα για τη χορήγηση βεβαίωσης. Σε περίπτωση που τα προσωπικά τους στοιχεία που εμφανίζονται στην υπηρεσία πρέπει να τροποποιηθούν, οι ασφαλισμένοι χρήστες θα πρέπει πρώτα να τα διορθώσουν σύμφωνα με τις οδηγίες που τους δίνονται.
4. Στη βεβαίωση αποτυπώνονται τα προσωπικά στοιχεία του αιτούντος, ο αριθμός δελτίου ταυτότητας ή άλλου μέσου απόδειξης στοιχείων ταυτότητας σύμφωνα με τις διατάξεις του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 4 του άρθρου 3 του ν. 2690/1999 (Α΄ 45), όπως ισχύουν.
5. Οι βεβαιώσεις που εκδίδονται από την ηλεκτρονική υπηρεσία αποτελούν δημόσια έγγραφα που φέρουν λογότυπο του e-Ε.Φ.Κ.Α., αριθμό πρωτοκόλλου, χρονοσφραγίδα έκδοσης, μηχανογραφική αποτύπωση της υπογραφής του Διοικητή του e-Ε.Φ.Κ.Α. ή οποιουδήποτε οργάνου αυτός εξουσιοδοτήσει, και μηχανογραφική αποτύπωση της σφραγίδας της υπηρεσίας. Η μηχανογραφική αποτύπωση της υπογραφής του Διοικητή ή οποιοδήποτε οργάνου αυτός εξουσιοδοτεί έχει χαρακτήρα αυθεντικοποίησης της βεβαίωσης και δεν τεκμαίρει τη διενέργεια ελέγχου για την έκδοσή της από πλευράς του υπογράφοντος.

6. Οι βεβαιώσεις φέρουν ειδικό κωδικό αριθμό ταυτοποίησης μέσω του οποίου οι αρμόδιοι υπάλληλοι μπορούν να εισέρχονται σε ειδική υπηρεσία και να ανακτούν το περιεχόμενό τους.

7. Κατ΄ εξαίρεση βεβαιώσεις προϋπηρεσίας εκδίδονται μετά από αίτηση των ασφαλισμένων στις Οργανικές Μονάδες του e-Ε.Φ.Κ.Α., εφόσον υπάρχει διάστημα ασφάλισης το οποίο δεν εμφανίζεται ή δεν εμφανίζεται ορθά στη βάση δεδομένων του πληροφοριακού συστήματος «ΑΤΛΑΣ». Οι βεβαιώσεις αυτές εκδίδονται αυτόματα από τον αρμόδιο υπάλληλο μέσω της ηλεκτρονικής υπηρεσίας σύμφωνα με τα αναφερόμενα στις παραγράφους 4, 5, 6 του παρόντος άρθρου, αφού ελεγχθούν τα φυσικά παραστατικά και συμπληρωθεί ή διορθωθεί το αντίστοιχο διάστημα ασφάλισης στο πληροφοριακό σύστημα «ΑΤΛΑΣ».

8. Η έναρξη της παραγωγικής λειτουργίας της ηλεκτρονικής υπηρεσίας χορήγησης βεβαίωσης προϋπηρεσίας ορίζεται σε ένα μήνα από την δημοσίευση της παρούσας. Στο διάστημα που μεσολαβεί από τη δημοσίευση οι βεβαιώσεις προϋπηρεσίας εκδίδονται ηλεκτρονικά με τα στοιχεία του ΟΠΣ- Ε.Φ.Κ.Α. και την υφιστάμενη μορφή τους.

Υποβολή Απογραφικού Δελτίου μέσω διαδικτύου 

1. Πρόσωπα που επιθυμούν να υπαχθούν στην ασφάλιση στο καθεστώς π. ΟΓΑ και δεν έχουν υποχρέωση έναρξης δραστηριότητας στην ΑΑΔΕ υποβάλλουν ηλεκτρονικά το απογραφικό δελτίο – υπεύθυνη δήλωση στην Ενιαία Ψηφιακή Πύλη της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr).

2. Οι ενδιαφερόμενοι εισέρχονται στην υπηρεσία υποβολής του Απογραφικού Δελτίου, αφού προηγουμένως αυθεντικοποιηθούν με τη χρήση των κωδικών διαπιστευτηρίων της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (taxisnet) και καταχωρίσουν τον ΑΜΚΑ τους.

3. Στη συνέχεια επιβεβαιώνουν τα προσωπικά τους στοιχεία όπως εμφανίζονται στο Πληροφοριακό Σύστημα ΑΜΚΑ-ΕΜΑΕΣ. Σε περίπτωση που τα προσωπικά τους στοιχεία που εμφανίζονται στην υπηρεσία χρήζουν τροποποίησης, αυτά θα πρέπει πρώτα να διορθωθούν σύμφωνα με τις οδηγίες που δίνονται στην υπηρεσία.

4. Οι ενδιαφερόμενοι συμπληρώνουν στο Απογραφικό Δελτίο τα στοιχεία επικοινωνίας, στοιχεία επαγγελματικής δραστηριότητας, στοιχεία της εκμετάλλευσης, στοιχεία εγγραφής σε σχετικά μητρώα, στοιχεία σχετικών βιβλιαρίων και αδειών, καθώς και οποιοδήποτε άλλο στοιχείο προβλέπεται από τις κείμενες διατάξεις για την απόδειξη της ασφαλιστέας ιδιότητας. Επίσης συμπληρώνουν στοιχεία για ενδεχόμενη προηγούμενη, αναδρομική ή παράλληλη ασφάλιση, καθώς και για ενδεχόμενη λήψη σύνταξης.

5. Οι ενδιαφερόμενοι επιλέγουν την ασφαλιστική κατηγορία που επιθυμούν για το τρέχον έτος, επισυνάπτουν τα δικαιολογητικά που τους ζητούνται κατά περίπτωση προς τεκμηρίωση των όσων δηλώνουν στο Απογραφικό Δελτίο και υποβάλουν το Απογραφικό Δελτίο, το οποίο επέχει αίτησης υπεύθυνης δήλωσης του ν. 1599/1986 (Α΄ 75). Τα δικαιολογητικά υποβάλλονται στην αρμόδια οργανική μονάδα του e-Ε.Φ.Κ.Α. κατόπιν σχετικής πρόσκλησης για έλεγχο.

6. Μετά την επιτυχή υποβολή του Απογραφικού Δελτίου οι ασφαλισμένοι υπάγονται στο καθεστώς ασφάλισης του τ. ΟΓΑ και σε οποιαδήποτε μεταβολή των στοιχείων απογραφής οφείλουν να ενημερώσουν αμελλητί τις υπηρεσίες του e-Ε.Φ.Κ.Α.

7. Η έναρξη της παραγωγικής λειτουργίας της ηλεκτρονικής υπηρεσίας υποβολής Απογραφικού Δελτίου ορίζεται σε δύο μήνες από την δημοσίευση της παρούσας.

https://accountant-e.blogspot.com/

Παρασκευή 8 Μαΐου 2020

Αποφάσεις ΔΕΔ σχετικά με τις εκπιπτόμενες και μη εκπιπτόμενες δαπάνες από τα ακαθάριστα έσοδα υπό το καθεστώς του Ν. 4172/2013

Του Γιώργου Λαζαρίδη Ορκωτού Ελεγκτή Λογιστή Μέλους της ΣΟΛ Crowe

Η παρούσα εργασία αφορά σε μια συλλογή και ταξινόμηση αποφάσεων της ΔΕΔ οι οποίες αναφέρονται σε εξετάσεις διαφορών σε αντικείμενα σχετικά με δαπάνες φορολογουμένων. Οι αποφάσεις αυτές αναφέρονται σε περιπτώσεις δαπανών του Ν. 4172/2013, δηλαδή σε διαφορές των φορολογικών ετών 2014 και μετά.

Δεν περιλαμβάνονται αποφάσεις σχετικές με δαπάνες οικονομικών ετών που ενέπιπταν στις διατάξεις του Ν. 2238/1994 επειδή ήδη οδεύει προς κανονική παραγραφή και το τελευταίο οικονομικό έτος 2014 (χρήση 2013) κατά το οποίο εφαρμοζόταν ο νόμος αυτός.

Η παρούσα εργασία αφορά στην παράθεση των κυριότερων (κατά την κρίση μου) σημείων κάθε απόφασης, στα οποία και στηρίζεται η τελική κρίση της επιτροπής. Προς οικονομία του χώρου αποφεύχθηκε η παράθεση επαναλαμβανόμενων αιτιολογικών, όπως λ.χ των γνωστών διατάξεων των άρθρων 22 – 26 του Ν. 4172/2013 και των συναφών με αυτά εγκυκλίων (1113/2015, 1096/2016, 1073/2015, 1103/2015, 1075/2016, 1056/2015 κλπ)

Παρά ταύτα συνιστάται όπως ο οποιοσδήποτε ενδιαφερόμενος χρήστης για να αποκτήσει σφαιρικότερη αντίληψη σε σχέση με κάποια απόφαση να προστρέξει στο σύνολο του κειμένου αυτής αναζητώντας της στη σελίδα της ΑΑΔΕ. (https://www.aade.gr/menoy/endikofaneis-prosfyges-apofaseis-ded)

Περαιτέρω θα πρέπει να επισημανθεί ότι σε κάποιες περιπτώσεις οι αποφάσεις της ΑΑΔΕ μπορεί να ληφθούν με κριτήριο όχι κάποιο λόγο ουσίας, αλλά κάποιο τυπικό λόγο. Παράδειγμα η μη προσκόμιση στην Επιτροπή αποδεικτικού υλικού από τον προσφεύγοντα φορολογούμενο συνιστά λόγο απόρριψης της προσφυγής (σχετικά άρθρο 65 Ν. 4174/2013). Από την άλλη φορολογούμενος μπορεί να δικαιωθεί λόγω πλημμελούς αιτιολογίας από τον έλεγχο. Επίσης σύμφωνα με τις διατάξεις του τελευταίου εδαφίου της παρ. 6 του άρθρου 63 του ν. 4174/2013, όπως προστέθηκε με το άρθρο 49 παρ. 5 του ν. 4223/2013 (ΦΕΚ Α 287/31.12.2013) και του άρθρου 4 παρ. 3 της ΠΟΛ 1064/2017 σε περίπτωση που η πράξη ακυρώνεται για λόγους τυπικής πλημμέλειας, η αρμόδια φορολογική αρχή ενεργεί εκ νέου σύμφωνα με τα οριζόμενα στην απόφαση της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών.
Τέλος επισημαίνεται ότι κατά των αποφάσεων επιτρέπεται η άσκηση προσφυγής ενώπιον των αρμόδιων Διοικητικών Δικαστηρίων εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίησή τους.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
  • ΕΚΠΙΠΤΟΜΕΝΕΣ ΚΑΙ ΜΗ ΕΚΠΙΠΤΟΜΕΝΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ ΑΠΟ ΤΑ ΑΚΑΘΑΡΙΣΤΑ ΕΣΟΔΑ ΥΠΟ ΤΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΤΟΥ Ν. 4172/2013 ΚΑΙ ΕΠΙ ΤΗ ΒΑΣΕΙ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ ΤΗΣ ΔΕΔ
  • ΦΟΡΟΙ – ΤΕΛΗ
  • ΕΞΟΔΑ ΕΠΙΣΚΕΥΩΝ ΣΥΝΤΗΡΗΣΕΩΝ
  • ΕΞΟΔΑ ΠΡΟΒΟΛΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ
  • ΕΞΟΔΑ ΤΑΞΙΔΙΩΝ
  • ΛΟΙΠΑ ΥΛΙΚΑ ΑΜΕΣΗΣ ΑΝΑΛΩΣΗΣ – ΓΡΑΦΙΚΗ ΥΛΗ
  • ΤΟΚΟΙ ΤΡΑΠΕΖΙΚΩΝ ΔΑΝΕΙΩΝ
  • ΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ - ΔΑΠΑΝΕΣ ΨΥΧΑΓΩΓΙΑΣ
  • ΤΕΚΜΑΡΤΟ ΕΝΟΙΚΙΟ ΙΔΙΟΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΗΣ
  • ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ ΕΠΙΣΦΑΛΩΝ ΑΠΑΙΤΗΣΕΩΝ
  • ΔΑΠΑΝΕΣ ΠΡΟΣ ΚΡΑΤΗ ΜΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΜΑ ΚΑΙ ΚΡΑΤΗ ΜΕ ΠΡΟΝΟΜΙΑΚΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ (Αρθρο 23ιγ Ν. 4172/2013)
  • ΔΑΠΑΝΕΣ ΥΛΙΚΩΝ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ – ΑΝΑΨΥΚΤΙΚΑ ΚΑΦΕΔΕΣ
  • ΔΑΠΑΝΕΣ ΜΙΣΘΟΔΟΣΙΑΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ
  • ΕΞΟΦΛΗΣΗ ΣΥΝΑΛΛΑΓΩΝ ΜΕ ΜΗ ΤΡΑΠΕΖΙΚΑ ΜΕΣΑ (Αρθρο 23β Ν. 4172/2013)
  • ΜΗ ΑΠΟΓΡΑΦΕΝΤΑ ΑΠΟΘΕΜΑΤΑ – ΕΛΛΕΙΜΑΤΑ – ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗΣ
  • ΑΠΟΣΒΕΣΕΙΣ
  • ΤΕΚΜΑΡΤΟΙ ΤΟΚΟΙ ΕΣΟΔΑ
  • ΚΑΤΑΧΩΡΗΣΗ ΠΑΓΙΩΝ ΣΤΑ ΕΞΟΔΑ
  • ΕΞΟΔΑ ΕΙΧ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
  • ΕΞΟΔΑ ΕΝΟΙΚΙΩΝ
  • ΕΞΟΔΑ ΚΑΥΣΙΜΩΝ
  • ΔΑΠΑΝΕΣ ΣΥΝΕΔΡΙΩΝ ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΩΝ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ – ΕΟΡΤΑΣΤΙΚΩΝ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ
  • ΛΟΙΠΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ
  • ΔΑΠΑΝΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ
  • ΕΝΔΟΟΜΙΛΙΚΕΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΕΣ
  • ΕΝΔΟΟΜΙΛΙΚΑ ΜΕΡΙΣΜΑΤΑ
  • ΣΥΝΑΛΛΑΓΜΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ
Δείτε αναλυτικά το κείμενο της εργασίας εδώ.

Σημείωση: Προσεχώς θα δημοσιευθεί και το δεύτερο μέρος της εργασίας που αφορά Αποφάσεις ΔΕΔ σχετικά με τις υποχρεώσεις χαρτοσήμου




Απασχόληση του εργαζομένου σε πρόσθετα καθήκοντα

Mπορεί ανειδίκευτος εργάτης να δουλεύει 4 ώρες καθημερινά στην συσκευασία ως εργάτης και 3 ώρες να κάνει την διανομή των παραγγελιών ως οδηγός;

Το είδος της εργασίας καθορίζεται άμεσα ή έμμεσα με την ατομική σύμβαση εργασίας η οποία ερμηνεύεται σύμφωνα με την καλή πίστη και τα συναλλακτικά ήθη (άρθρα 200 και 288 Αστικού Κώδικα).

Αν κατά τη διάρκεια της σύμβασης εργασίας ενός εργαζόμενου  συμφωνηθεί η παροχή από τον εργαζόμενο εντός του νομίμου ωραρίου πρόσθετης διαρκούς φύσεως εργασίας, η οποία κατά τα διδάγματα της κοινής πείρας και της λογικής, δεν είναι συναφής προς την αρχικώς συμφωνηθείσα, ούτε καταλαμ­βάνεται από κανόνα του δικαίου καθηκό­ντων των εργαζομένων και κατά τις συνή­θεις περιστάσεις παρέχεται μόνο με μισθό, χωρίς όμως: α) να έχει καθορισθεί και ο καταβλητέος πρόσθετος μισθός ή ο τρόπος του προσδιορισμού του, β) να συμφωνήθη­κε η μη καταβολή πρόσθετου μισθού,

 ο εργοδότης είναι υποχρεωμένος να καταβάλει για την ανωτέρω εργασία το συνηθισμένο μισθό, δηλαδή τον καταβαλλόμενο σε άλ­λους εργαζομένους παρέχοντας την ίδια, υπό τις ίδιες γενικές συνθήκες εργασία. Επισημαίνεται ότι  είναι νόμιμο το πλαίσιο συμφωνίας (προϋποθέτει έγγραφη συμφωνία)  μεταξύ εργοδότη και εργαζόμενου με βάση το οποίο   η πρόσθετη εργασία  θα  παρέχεται μέσα στο νόμιμο ωράριο, εντός του οποίου παρέχεται παράλληλα  και η κύ­ρια εργασία ,  χωρίς πρόσθετη αμοιβή.

Κατά συνέπεια η απασχόληση του εργαζομένου σε πρόσθετα καθήκοντα,  είναι δυνατόν να πραγματοποιείται σύννομα  μέσα στο νόμιμο ωράριο εργασίας του εφόσον αυτό  έχει συμφωνηθεί με την κατάρτιση της ατομικής σύμβασης εργασίας ( ή με τροποποιητική σύμβαση εργασίας κατά τη διάρκεια της εργασιακής σχέσης), καθοριζομένων προς τούτο  των   ειδικότερων  όρων  με τους οποίους παρέχεται η εργασία αυτή. Αν συμφωνηθεί πρόσθετη αμοιβή, οφείλεται αυτή, αν όμως δε συμφωνηθεί πρόσθετη αμοιβή δεν οφείλεται (Α.Π. 985/79, Α.Π. 937/80). Θα  πρέπει να γίνεται σαφής  αναφορά στην ατομική σύμβαση εργασίας ως προϊόν συμφωνίας των συμβαλλομένων μερών ,  όσον αφορά τα κύρια καθήκοντά του και αυτό για να αποτελεί  ( η συγκεκριμένη αναφορά που θα εμπεριέχεται ως όρος στην ατομική σύμβαση εργασίας)   στοιχείο καθορισμού των  δικαιωμάτων αλλά και των υποχρεώσεων του συγκεκριμένου εργαζόμενου,  αν για παράδειγμα θα δικαιούται την αποζημίωση απόλυσης  λόγω της απασχόλησης του ως εργάτη  ή την αποζημίωση απόλυσης των υπαλλήλων  ( λόγω της απασχόλησης του ως οδηγού ) .  Σε κάθε περίπτωση βεβαίως δεν θα έχετε πρόβλημα αν επιλέξετε το ευνοϊκότερο για τον εργαζόμενο καθεστώς των όρων αμοιβής , εργασίας και ασφάλισης.  

https://accountant-e.blogspot.com/

Περί της υποχρέωσης αναγραφής της λιανικής τιμής στα εμπορεύματα των φαρμακείων, περί αισχροκέρδειας, περί υποχρέωσης απόσυρσης δειγμάτων (testers) και λοιπών θεμάτων σχετικών με τη λειτουργία των φαρμακείων εξαιτίας της πανδημίας του Κορωνοϊού


Α. Σύμφωνα με το άρθ. 3 του ν. 4177/2013, όποιος διακινεί προϊόντα υποχρεούται να εξασφαλίζει την ορθή, έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωση του καταναλωτή, η οποία μπορεί να επηρεάσει την αγοραστική του απόφαση, την ορθότητα της συναλλαγής, καθώς και όλους τους κανόνες υγιεινής και ασφάλειας. Περαιτέρω, σύμφωνα με το άρθ. 7 του αυτού νόμου σε όλα τα προϊόντα που διατίθενται εντός του καταστήματος τοποθετούνται επί ή στο σημείο του πωλούμενου προϊόντος πινακίδες λιανικής πώλησης με τις κάθε φορά απαιτούμενες ενδείξεις άμεσα αντιληπτές και απόλυτα εμφανείς στον καταναλωτή. Ειδικά η τελική τιμή πώλησης πρέπει να είναι με έντονη γραφή (bold).


Βάσει του άρθ.17 του ίδιου νόμου αρμόδιες υπηρεσίες για τον έλεγχο εφαρμογής των διατάξεων του είναι:

α) Οι υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας,
β) οι υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας,
γ) οι υπηρεσίες Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας,
 δ) οι Διευθύνσεις Ανάπτυξης των Περιφερειών και ε) οι Υπηρεσίες του Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής, στη ζώνη δικαιοδοσίας τους. Οι παραπάνω υπηρεσίες έχουν εξουσίες ανακριτικού υπαλλήλου.


Τέλος, βάσει του άρθρου 19 Ν. 4177/2013, όποιος παρεμποδίζει τον ασκούμενο έλεγχο ή αρνείται με οποιονδήποτε τρόπο να παραδώσει στους αρμόδιους υπαλλήλους οποιοδήποτε στοιχείο απαραίτητο για τη διεξαγωγή του ελέγχου (πχ τιμολόγια αγοραπωλησίας), τιμωρείται με φυλάκιση.


Παρεμπόδιση ελέγχου θεωρείται και η απόκρυψη των απαιτούμενων στοιχείων ή η παραποίηση των στοιχείων αυτών ή η ψευδής παράθεσή τους, ενώ βάσει του άρθ. 22 για παραβάσεις των παραπάνω επιβάλλεται με απόφαση του Προϊσταμένου της υπηρεσίας στην οποία υπάγονται τα ελεγκτικά όργανα που διαπίστωσαν την παράβαση πρόστιμο από πεντακόσια (500) ευρώ μέχρι τριάντα χιλιάδες (30.000) ευρώ, ανάλογα με τη βαρύτητα της παράβασης, εκτός εάν άλλως ορίζεται. Σε περίπτωση υποτροπής για την ίδια παράβαση εντός τριετίας, το ποσό του επιβαλλόμενου προστίμου διπλασιάζεται και σε περίπτωση επανειλημμένης υποτροπής εντός του ίδιου χρονικού διαστήματος το ποσό του προστίμου τριπλασιάζεται. 


Εκ παραλλήλου βάσει της εφαρμοστικής του νόμου ΥΑ 91354/2017 (ΦΕΚ B 2983 – 30.08.2017) «Κωδικοποίηση Κανόνων Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών (Κανόνες ΔΙ.Ε.Π.Π.Υ.)», ως γενική αρχή της διάθεσης των προϊόντων ορίζεται ότι πρέπει αυτά να εκτίθενται σε κάθε χώρο πώλησης έτσι ώστε η επισήμανση εκάστου είδους να γίνεται άμεσα αντιληπτή από τον καταναλωτή και με βάση τις αναγραφόμενες ενδείξεις, είτε επί της συσκευασίας-προϊόντος, είτε στην αντίστοιχη πινακίδα – ετικέτα, είτε σε οποιοδήποτε άλλο μέσο πληροφόρησης, να είναι δε ακριβής και σαφής ώστε να μην παραπλανάται ο καταναλωτής. Η πινακίδα με τις απαιτούμενες ενδείξεις, όπως προβλέπεται στα επόμενα άρθρα, τοποθετείται επί ή στο σημείο του πωλούμενου προϊόντος και πρέπει να είναι άμεσα και απόλυτα εμφανής στον καταναλωτή.

Ειδικά η τελική τιμή πώλησης πρέπει να αναγράφεται με έντονη γραφή (bold) και να συμπεριλαμβάνει τον αναλογούντα σε αυτή Φ.Π.Α. Για όλα τα προϊόντα που διατίθενται στην κατανάλωση με οποιοδήποτε τρόπο, πρέπει να υπάρχουν είτε πινακίδες λιανικής πώλησης στους φυσικούς χώρους, είτε αντίστοιχη ηλεκτρονική πινακίδα για πωλήσεις μέσω διαδικτύου ή άλλου παρεμφερούς τρόπου, επί των οποίων αναγράφονται α. η τιμή, β. η ονομασία, γ. η ποιότητα – σύνθεση – ποιοτικά χαρακτηριστικά, όπου απαιτείται κλπ.
 
 Από την υποχρεωτική αναγραφή της τιμής ανά μονάδα μέτρησης επί των πινακίδων πώλησης εξαιρούνται τα καλλυντικά και τα προϊόντα αρωματοποιίας και καλλωπισμού. 

Κατ’ αναλογική εφαρμογή της γενικής εξαίρεσης των καταστημάτων με εμβαδό κάτω των 50 τ.μ. από την υποχρέωση να τοποθετούν επί ή στο σημείο του πωλούμενου προϊόντος πινακίδες με τη λιανική τιμή, φρονώ πως μπορεί να υποστηριχθεί βάσιμα ότι από την παραπάνω υποχρέωση εξαιρούνται και τα φαρμακεία που έχουν εμβαδόν μικρότερο των 50 τ.μ. 

ΠΡΟΣΟΧΗ! Δεν θα πρέπει να δημιουργηθεί σύγχυση από την κατάργηση της υποχρεωτικής αναγραφής της ενδεικτικής τιμής λιανικής πώλησης επί του κυτίου στα ΜΗΣΥΦΑ, η οποία κατά την άποψή μου δεν απαλλάσσει από την αναγραφή τιμής επί ή στο σημείο του πωλούμενου προϊόντος κατά τα ανωτέρω.

Β. Βάσει του άρθρου 21 της ως άνω ΠΝΠ, απαγορεύεται η συνομολόγηση ή η λήψη περιουσιακών ωφελημάτων που αφορούν την πώληση οποιουδήποτε αγαθού ή υπηρεσίας που είναι απαραίτητο για την υγεία, τη διατροφή, τη μετακίνηση και την ασφάλεια του καταναλωτή, ιδίως δε φαρμακευτικών προϊόντων, μέσων ατομικής προστασίας και προσωπικής υγιεινής, όπως χειρουργικών μασκών, αντισηπτικών υγρών και άλλων υλικών απολύμανσης, εφόσον τα ωφελήματα αυτά υπερβαίνουν την αξία της παροχής, τόσο ώστε το μικτό περιθώριο κέρδους να είναι μεγαλύτερο από αυτό της προ της 1ης Φεβρουαρίου 2020, για τα ως άνω προϊόντα και υπηρεσίες. Αρμόδια αρχή, για τη λήψη καταγγελιών και τη διαπίστωση παράβασης ορίζεται η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων επιβάλλονται σε βάρος οποιουδήποτε παραβαίνει την απαγόρευση, είτε αυτεπαγγέλτως είτε έπειτα από καταγγελία, μία ή περισσότερες κυρώσεις ως εξής:

 • Σύσταση με σκοπό την παύση της παράνομης πρακτικής και τη συμμόρφωση εντός οριζόμενης με την απόφαση αποκλειστικής προθεσμίας, καθώς και την παράλειψή της στο μέλλον,

 • Πρόστιμο από χίλια (1.000) έως ένα εκατομμύριο (1.000.000) ευρώ, ανάλογα με τη βαρύτητα της παράβασης. 

Γ. Βάσει του άρθρου 19 της ως άνω ΠΝΠ, πάσης φύσεως επιχειρήσεις λιανικής πώλησης προϊόντων, ιδίως καλλυντικών, υποχρεούνται στην απόσυρση και τη μη διάθεση προϊόντων δειγματισμού στους (testers) καταναλωτές. Με τον όρο «προϊόντα δειγματισμού» νοούνται τα προϊόντα, τα οποία τηρούνται εντός των επιχειρήσεων με σκοπό τη δειγματοληπτική τους χρήση από τον καταναλωτή εντός της επιχείρησης.

Δ. Βάσει του άρθρου 1 της ΠΝΠ 20.03.2020 (ΦΕΚ Α' 68/20.03.2020), μειώνεται ο συντελεστής ΦΠΑ και ορίζεται σε 6% για τα κατωτέρω είδη ατομικής υγιεινής και προστασίας:


• Μάσκες προστασίας και γάντια για την ιατρική (για την προστασία από ιούς και την αποφυγή μετάδοσης ασθενειών – νοσοκομειακή και ιδιωτική χρήση) (ΔΚ ΕΧ 3926, ΕΧ 4015, ΕΧ 4818 ΕΧ, ΕΧ 6307) 

• Σαπούνι και άλλα παρασκευάσματα για την ατομική υγιεινή (ΔΚ ΕΧ 3401 και ΕΧ 3402) • Αντισηπτικά διαλύματα, αντισηπτικά μαντιλάκια και άλλα αντισηπτικά παρασκευάσματα (ΔΚ 3307 ΕΧ, ΔΚ ΕΧ 3401, ΔΚ ΕΧ 2828, ΔΚ ΕΧ 3402, ΔΚ ΕΧ 3808 και ΕΧ 3824) 

• Αιθυλική αλκοόλη μετουσιωμένη (ΔΚ ΕΧ 2207), η οποία προορίζεται ως πρώτη ύλη για την παραγωγή αντισηπτικών

• Καθαρή αιθυλική αλκοόλη μη μετουσιωμένη γεωργικής προέλευσης με αλκοολικό τίτλο 95%, η οποία διατίθεται εμφιαλωμένη στη λιανική πώληση, σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 8 του ν. 2969/2001 (Α' 281) (ΔΚ ΕΧ 2207).

Ο συντελεστής του φόρου για τα αγαθά των εν λόγω δασμολογικών κλάσεων ορίζεται σε έξι τοις εκατό (6%)

Ε. Τέλος, βάσει του άρθρου 17 της ως άνω ΠΝΠ, πάσης φύσεως επιχειρήσεις λιανικής πώλησης προϊόντων, μέσων ατομικής προστασίας ή προσωπικής υγιεινής δύνανται να διαθέτουν προς τους καταναλωτές ανώτατη ποσότητα τριών (3) τεμαχίων ανά πελάτη για οποιοδήποτε από τα ακόλουθα είδη ατομικής προστασίας και προσωπικής υγιεινής:

• Προϊόντα απολύμανσης
• Προϊόντα αιθυλικής αλκοόλης
• Αντισηπτικά προϊόντα.


Αθήνα, 7.5.2020
Σοφία Ηλ. Αγγέλου
Νομική Σύμβουλος Φαρμακευτικού Συλλόγου Αττικής ΝΠΔΔ 

Πηγή: farmakopoioi.blogspot.com

https://accountant-e.blogspot.com/

Μετακινήσεις εκτός νομού: Tο έντυπο της βεβαίωσης κυκλοφορίας

Πότε επιτρέπεται μετακίνηση εκτός νομού και τι έγγραφα χρειάζονται

Σε ποιες περιπτώσεις επιτρέπεται η μετακίνηση εκτός νομού και ποια έγγραφα χρειάζονται για τον έλεγχο

Με κοινή υπουργική απόφαση (Αριθμ. Δ1α/ΓΠ.οικ.27818/2020 – ΦΕΚ Τεύχος Β’ 1648/03-05-2020) επιβλήθηκε απαγόρευση των μετακινήσεων των πολιτών εκτός του νομού που διαμένουν
Με την απόφαση αυτή ορίστηκαν και οι συγκεκριμένες περιπτώσεις που επιτρέπεται η μετακίνηση εκτός νομού και τα έγγραφα που πρέπει να έχει μαζί του ο μετακινούμενος για να τα επιδείξει στον έλεγχο.


Συγκεκριμένα:

Μετακίνηση εκτός νομού για εργασία
α) Μετάβαση από και προς την εργασία, που πιστοποιείται με σχετική έγγραφη βεβαίωση του εργοδότη ή άλλα κατάλληλα έγγραφα ή, εφόσον πρόκειται για αυτοαπασχολούμενο, με έγγραφη δήλωση του ιδίου.

Μετακίνηση εκτός νομού για λόγους υγείας
β) Μετακίνηση για λόγους υγείας που πιστοποιείται με σχετική ιατρική βεβαίωση.

Μετακίνηση εκτός νομού για τελετή
γ) Μετάβαση σε τελετή (π.χ. κηδεία συγγενών πρώτου ή δευτέρου βαθμού) που πιστοποιείται με έγγραφη δήλωση του πολίτη.

Μετακίνηση εκτός νομού για επικοινωνία γονέων με τα τέκνα τους
δ) Μετάβαση διαζευγμένων γονέων ή γονέων που τελούν σε διάσταση που είναι αναγκαία για τη διασφάλιση της επικοινωνίας γονέων και τέκνων, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, που πιστοποιείται με έγγραφη δήλωση του πολίτη.

Μετακίνηση εκτός νομού για μετάβαση στον τόπο της μόνιμης κατοικίας
εΕφάπαξ μετάβαση στον τόπο της μόνιμης κατοικίας που πιστοποιείται με Βεβαίωση Κατοικίας Ειδικής Χρήσης που λαμβάνεται ατελώς από τον ιστότοπο
https://www.aade.gr/bebaiosi-katoikias-eidikis-hrisis
ή
με αντίγραφο της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος Ε1
Προσοχή: η μετάβαση μπορεί να γίνει μόνο μια φορά, χωρίς δικαίωμα επιστροφής

Έλεγχος, πρόστιμο και ποινικές κυρώσεις
Ο έλεγχος για τη διαπίστωση των παραβάσεων και την επιβολή των προβλεπόμενων διοικητικών κυρώσεων γίνεται από την Ελληνική Αστυνομία, τη Δημοτική Αστυνομία, τις Λιμενικές Αρχές στην περιοχή ευθύνης τους και την Εθνική Αρχή Διαφάνειας
Στα πρόσωπα που παραβιάζουν τις διατάξεις της παρούσας επιβάλλεται, με απλή πράξη των ανωτέρω αρχών, σύμφωνα με το άρθρο 104 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, όπως ισχύει, διοικητικό πρόστιμο εκατόν πενήντα (150) ευρώ για κάθε παράβαση, χωρίς να θίγονται οι τυχόν προβλεπόμενες ποινικές κυρώσεις.





https://accountant-e.blogspot.com/

Πέμπτη 7 Μαΐου 2020

Έκδοση στοιχείων για υπηρεσίες γευσιγνωσίας

1.  Ο γενικός κανόνας για την έκδοση Α.Λ.Σ.

Ο γενικός κανόνας για την έκδοση αποδείξεων λιανικής είναι με την χρήση Φ.Η.Μ.. Τούτο ορίζεται στην παρ. 8 του άρθρου 12 του Ν.4308/2014 : «Η έκδοση στοιχείων λιανικής πώλησης (αποδείξεων λιανικής ή τιμολογίων) γίνεται με τη χρήση φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών που προβλέπει ο Ν.1809/1988 κατά τη θέση σε ισχύ του παρόντος νόμου.».

Περαιτέρω στο ίδιο άρθρο του νόμου, στην παρ. 11 ορίζεται ότι : «Με απόφαση του Γ.Γ.Δ.Ε., ύστερα από δημοσίευση αξιολόγησης των διοικητικών βαρών για τις υποκείμενες οντότητες σε σχέση με το αναμενόμενο φορολογικό όφελος, δύναται να απαλλάσσονται ορισμένες κατηγορίες οντοτήτων από την υποχρέωση της παραγράφου 8. Οι οντότητες αυτές δύνανται να εκδίδουν τα στοιχεία λιανικής πώλησης με χειρόγραφο τρόπο ή με άλλο τεχνικό μέσο.».

!  σημειώσεις  : •) ο Ν.4308/2014 αναφέρεται σε Φ.Η.Μ. γενικά, μη διακρίνοντας σε Φ.Τ.Μ. και Ε.Α.Φ.Δ.Σ.Σ., σχετ. παρ. 12.8.1 και 12.10.1 της ΠΟΛ.1003/31-12-2014 καθώς και ΠΟΛ.1002/31-12-2014, •) μπορείτε να δείτε το άρθρο 12 του Ν.4308/2014 στην On Line Τράπεζα για όσα ειδικότερα αναφέρονται περί λιανικών συναλλαγών.



2.   Η ΠΟΛ.1002/31-12-2014

2.1 Στα πλαίσια της παραπάνω πρόβλεψης (της παρ. 11 του άρθρου 12 του Ν.4308/2014) με την ΠΟΛ.1002/31-12-2014 παρασχέθηκε η  δυνατότητα  σε ορισμένες κατηγορίες οντοτήτων ή/και για ορισμένες συναλλαγές η έκδοση αποδείξεων λιανικής χωρίς χρήση Φ.Η.Μ.. Στην εν λόγω εγκύκλιο :

• Στο άρθρο 1 παρ. 1, 2 και 3 αναφέρονται ορισμένες "κατηγορίες οντοτήτων" (με βάση το αντικείμενο εργασιών τους) οι οποίες ανεξάρτητα του μεγέθους τους δύνανται να εκδίδουν τις αποδείξεις λιανικών συναλλαγών χωρίς χρήση Φ.Η.Μ.

• Στο άρθρο 1 παρ. 4 αναφέρονται ορισμένες συναλλαγές για τις οποίες παρέχεται δυνατότητα οι αποδείξεις λιανικής να εκδίδονται χωρίς την χρήση Φ.Η.Μ. (συναλλαγές εκτός έδρας κ.λπ.).

• Στο άρθρο 1 παρ. 5 αναφέρονται ειδικές περιπτώσεις.

2.2 Από την εγκύκλιο αυτή (ΠΟΛ.1002/31-12-2014) παρατίθενται (περιορισμένα, θα την δείτε στο σύνολό της στην On Line Τράπεζα) :

« Άρθρο 1

Ορίζουμε τις οντότητες που απαλλάσσονται από το τρέχον φορολογικό έτος και εφεξής, από τη χρησιμοποίηση φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών (φορολογική ταμειακή μηχανή ή μηχανισμός Ε.Α.Φ.Δ.Σ.Σ.), καθώς και τις περιπτώσεις λιανικών συναλλαγών που απαλλάσσονται από την υποχρέωση έκδοσης των σχετικών παραστατικών (αποδείξεων) μέσω φορολογικού ηλεκτρονικού μηχανισμού, ως εξής:

(παρ.) 1. Οι παρακάτω κατηγορίες οντοτήτων ανεξάρτητα από το μέγεθός τους, δύνανται να μη χρησιμοποιούν φορολογικό ηλεκτρονικό μηχανισμό, για την έκδοση των αποδείξεων λιανικών συναλλαγών […] ε) Οι ασκούντες το επάγγελμα του κτηνιάτρου, φυσιοθεραπευτή, βιολόγου, ψυχολόγου, μαίας, δικηγόρου, συμβολαιογράφου, άμισθου υποθηκοφύλακα, δικαστικού επιμελητή, αρχιτέκτονα, μηχανικού, τοπογράφου, χημικού, γεωπόνου, γεωλόγου, δασολόγου, ωκεανογράφου, σχεδιαστή, δημοσιογράφου, συγγραφέα, διερμηνέα, ξεναγού, μεταφραστή, καθηγητή ή δασκάλου, καλλιτέχνη γλύπτη ή ζωγράφου ή σκιτσογράφου ή χαράκτη, ηθοποιού, εκτελεστή μουσικών έργων ή μουσουργού, καλλιτεχνών των κέντρων διασκέδασης, χορευτή, χορογράφου, σκηνοθέτη, σκηνογράφου, ενδυματολόγου, διακοσμητή, οικονομολόγου, αναλυτή, προγραμματιστή, ερευνητή ή συμβούλου επιχειρήσεων, λογιστή ή φοροτεχνικού, αναλογιστή, κοινωνιολόγου, κοινωνικού λειτουργού, εμπειρογνώμονα, ομοιοπαθητικού, εναλλακτικής θεραπείας, ψυχοθεραπευτή, λογοθεραπευτή, λογοπαθολόγου, λογοπεδικού, διαιτολόγου, διατροφολόγου και εργοθεραπευτή, […]

(παρ.) 4.  Για τις παρακάτω περιπτώσεις λιανικών συναλλαγών παρέχεται απαλλαγή από την υποχρέωση έκδοσης των σχετικών αποδείξεων πώλησης μέσω φορολογικού ηλεκτρονικού μηχανισμού: […] β) Οι αποδείξεις λιανικών συναλλαγών που εκδίδονται εκτός της επαγγελματικής εγκατάστασης του υπόχρεου, με εξαίρεση τους πωλητές (αγρότες - μεταπωλητές) σε λαϊκές αγορές και τους πωλητές αποκλειστικά μέσω πλανοδίου ή υπαίθριου εμπορίου, […]».



3.   Το επάγγελμα του "γευσιγνώστη"

  Η δραστηριότητα με Κ.Α.Δ.

96

Άλλες δραστηριότητες παροχής προσωπικών υπηρεσιών

96.09

Άλλες δραστηριότητες παροχής προσωπικών υπηρεσιών π.δ.κ.α.

96.09.19

Διάφορες άλλες υπηρεσίες π.δ.κ.α.

96.09.19.04

Υπηρεσίες γευσιγνωσίας

Το επάγγελμα του "γευσιγνώστη" δεν περιλαμβάνεται στον κατάλογο της περιπτ. ε' της παρ. 1 του άρθρου 1 της ΠΟΛ.1002/31-12-2014.  Από κει και πέρα μπορεί να ζητηθεί η τοποθέτηση της φορ. διοίκησης.

Καθώς αναφέρεται ότι οι υπηρεσίες παρέχονται εκτός έδρας μπορεί να ειπωθεί ότι οι συναλλαγές εμπίπτουν στην περιπτ. β' της παρ. 4 του άρθρου 1 της ΠΟΛ.1002/31-12-2014. Οτιδήποτε στοιχείο για την τεκμηρίωση της εκτός έδρας συναλλαγής θα πρέπει να κρατείται στο αρχείο της επιχείρησης.


Τετάρτη 6 Μαΐου 2020

Υποβολή ετήσιας δήλωσης βεβαιώσεων αποδοχών

1. Στην απόφαση Α. 1025/2020 αναφέρεται:

«10. Τα παραπάνω στοιχεία της παραγράφου 1 υποβάλλονται υποχρεωτικά για όλους τους κωδικούς του Πίνακα αμοιβών από επιχειρηματική δραστηριότητα και για όλους τους κωδικούς του Πίνακα αμοιβών από μερίσματα, τόκους, δικαιώματα. Οι υπόχρεοι υποβολής προσωρινής δήλωσης απόδοσης παρακρατούμενου φόρου εισοδήματος από μισθωτή εργασία και συντάξεις και ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης του άρθρου 43Α του Ν. 4172/2013 με αναλυτικές εγγραφές σύμφωνα με τα οριζόμενα στην Α.1099/2019 απόφαση Διοικητή ΑΑΔΕ, όπως ισχύει, δεν υποβάλλουν τα παραπάνω στοιχεία της παραγράφου 1.

Οι υπόχρεοι που υποβάλλουν την προσωρινή δήλωση κάνοντας χρήση των κωδικών 95 και 96 της Α.1099/2019 απόφασης, οι καταβάλλοντες αποδοχές σε αξιωματικούς και κατώτερο πλήρωμα εμπορικών πλοίων καθώς και οι καταβάλλοντες εισόδημα από μισθωτή εργασία και συντάξεις που δεν είναι υπόχρεοι σε υποβολή προσωρινής δήλωσης απόδοσης παρακρατούμενου φόρου και ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης του άρθρου 43Α του Ν. 4172/2013 με τη χρήση ηλεκτρονικής μεθόδου επικοινωνίας μέσω διαδικτύου, ακόμα και όταν δεν προκύπτουν ποσά προς απόδοση, υποβάλλουν υποχρεωτικά τα παραπάνω στοιχεία της παραγράφου 1.».

 

2. Στην απόφαση Α.1099/2019 αναφέρεται:
«Ειδικά για τους φορείς γενικής κυβέρνησης που είναι υπόχρεοι σε υποβολή προσωρινής δήλωσης απόδοσης παρακρατούμενου φόρου και ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης του άρθρου 43Α του Ν. 4172/2013, η παρούσα απόφαση ισχύει για εισοδήματα από μισθωτή εργασία και συντάξεις που αποκτώνται από την 1-1-2020 και μετά. Για τους φορείς αυτούς και για εισοδήματα από μισθωτή εργασία και συντάξεις που αποκτήθηκαν πριν από την ημερομηνία αυτή εξακολουθούν να εφαρμόζονται τα οριζόμενα στην ΠΟΛ.1049/2014 απόφαση ΓΓΔΕ, όπως ισχύει.».

 

3. Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, υποχρέωση υποβολής αρχείου ετήσιας βεβαίωσης αποδοχών έχουν οι οντότητες που εξαιρούνται με βάση την Α.1099/2019, δηλαδή οι φορείς της γενικής κυβέρνησης. Στην περίπτωση που η οντότητα για την οποία υποβάλλετε το αρχείο και σας βγάζει μήνυμα σφάλματος, περιλαμβάνεται σε αυτές, θα πρέπει να επικοινωνήσετε με την αρμόδια τεχνική υπηρεσία της ΑΑΔΕ. Σχετικές οδηγίες για το αρχείο και τηλέφωνα επικοινωνίας δείτε  >εδώ.

Στην περίπτωση που η οντότητα για την οποία υποβάλλετε το αρχείο και σας βγάζει μήνυμα σφάλματος, δεν περιλαμβάνεται στις εξαιρέσεις της Α.1099/2019, δεν πρέπει να υποβάλλετε αρχείο ετήσιας βεβαίωσης αποδοχών για εισοδήματα από μισθωτή εργασία.