Συνολικές προβολές σελίδας

Τετάρτη 13 Οκτωβρίου 2021

Δικαίωμα έκπτωσης ΦΠΑ για επαγγελματικό σκούτερ

1. Σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 30 του ΦΠΑ, δεν παρέχεται δικαίωμα έκπτωσης του φόρου με τον οποίο έχουν επιβαρυνθεί οι δαπάνες αγοράς, εισαγωγής ή ενδοκοινοτικής απόκτησης επιβατικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης μέχρι εννέα (9) θέσεων, μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων, σκαφών και αεροσκαφών ιδιωτικής χρήσης που προορίζονται για αναψυχή ή αθλητισμό, καθώς και οι δαπάνες καυσίμων, επισκευής, συντήρησης, μίσθωσης και κυκλοφορίας αυτών γενικά. Η διάταξη αυτή δεν εφαρμόζεται για τα πιο πάνω μεταφορικά μέσα, εφόσον προορίζονται για πώληση, μίσθωση ή μεταφορά προσώπων με κόμιστρο.

 

Με το έγγραφο 1116746/6-6-2006 διευκρινίσθηκε ότι δεν παρέχεται δικαίωμα έκπτωσης του φόρου για τη δαπάνη αγοράς, συντήρησης, μίσθωσης, επισκευής, καυσίμων κλπ των αυτοκινήτων μέχρι 9 θέσεις και των μοτοποδηλάτων που χρησιμοποιούνται από εταιρίες courier, εταιρίες διανομής φαγητών κλπ.

 

Με την εγκύκλιο ΠΟΛ 1113/2015, διευκρινίσθηκε ότι ο Φ.Π.Α. για τον οποίο δεν παρέχεται δικαίωμα έκπτωσης από το φόρο των εκροών και αντιστοιχεί σε εκπιπτόμενες δαπάνες κατά τον Κ.Φ.Ε., εκπίπτεται κανονικά από τα ακαθάριστα έσοδα. Αντίθετα, δεν εκπίπτει ο φόρος προστιθέμενης αξίας που αναλογεί σε μη εκπιπτόμενες δαπάνες στη φορολογία εισοδήματος, εφόσον δεν είναι εκπεστέος ως ΦΠΑ εισροών στη φορολογία ΦΠΑ. Στην περίπτωσή επαγγελματικού σκούτερ που από το εργοστάσιο προορίζεται αποκλειστικά για επαγγελματική χρήση, ο μη εκπιπτόμενος φόρος εισροών (καυσίμων κλπ) που αφορά τα δίκυκλα που χρησιμοποιούνται στην άσκηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας, αποτελεί εκπιπτόμενη στη φορολογία εισοδήματος δαπάνη, λαμβανομένου υπόψη τις προϋποθέσεις του άρθρου 22 του Ν 4172/2013.

 

2. Σχετική απόφαση του ΔΕΕ ως προς τον Φ.Π.Α.

2.1. Σε σχέση με τη διάταξη αυτή, ενδιαφέρον παρουσιάζει η απόφαση του ΔΕΕ (υπόθεση C-118/11) με την οποία κρίθηκε ότι εκπίπτει ο ΦΠΑ που αφορά ΕΙΧ αυτοκίνητο το οποίο χρησιμοποιείται για τις ανάγκες των φορολογούμενων πράξεων του υποκείμενου στο φόρο προσώπου. Μάλιστα, το Δικαστήριο της Ε.Ε κλήθηκε να αποφανθεί για ΕΙΧ αυτοκίνητα που αποτελούσαν αντικείμενο συμβάσεων απλής μίσθωσης ή χρηματοδοτικής μίσθωσης, τα οποία χρησιμοποιούνταν για τη μεταφορά του διαχειριστή της από την κατοικία του προς τον τόπο εργασίας του και αντίστροφα.

Με την απόφαση (Υπόθεσης C-118/11) το Δικαστήριο αποφαίνεται:  « 1) Το άρθρο 168, στοιχείο α΄, της οδηγίας 2006/112/ΕΚ του Συμβουλίου, της 28ης Νοεμβρίου 2006, σχετικά με το κοινό σύστημα φόρου προστιθέμενης αξίας, πρέπει να ερμηνευθεί ως εξής:

– Το μισθωμένο αυτοκίνητο όχημα θεωρείται ότι χρησιμοποιείται για τις ανάγκες των φορολογούμενων πράξεων του υποκείμενου στον φόρο προσώπου, αν υπάρχει ευθεία και άμεση σχέση μεταξύ της χρήσης του οχήματος αυτού και της οικονομικής δραστηριότητας του εν λόγω προσώπου, το δε δικαίωμα έκπτωσης γεννάται και η ύπαρξη τέτοιας σχέσης εκτιμάται κατά τη λήξη της χρονικής περιόδου την οποία αφορά καθεμία από τις πληρωμές.

– Το αυτοκίνητο όχημα που μισθώνεται βάσει σύμβασης χρηματοδοτικής μίσθωσης και χαρακτηρίζεται ως επενδυτικό αγαθό θεωρείται ότι χρησιμοποιείται για τις ανάγκες των φορολογούμενων πράξεων, αν το υποκείμενο στον φόρο πρόσωπο αποκτά το αγαθό ενεργώντας υπό την ιδιότητά του αυτή και το εντάσσει εξ ολοκλήρου στα περιουσιακά στοιχεία της επιχείρησής του, οπότε ο οφειλόμενος επί των εισροών φόρος προστιθέμενης αξίας εκπίπτει πλήρως και αμέσως και κάθε χρήση του εν λόγω αγαθού για τις ιδιωτικές ανάγκες του υποκειμένου στον φόρο ή του προσωπικού του ή για σκοπούς ξένους προς την επιχείρησή του εξομοιώνεται με παροχή υπηρεσιών εξ επαχθούς αιτίας.

2) Δεν αντιβαίνει στα άρθρα 168 και 176 της οδηγίας 2006/112 η εθνική νομοθεσία που προβλέπει τη μη χορήγηση δικαιώματος έκπτωσης για τα αγαθά ή τις υπηρεσίες που προορίζονται για την πραγματοποίηση πράξεων χωρίς αντάλλαγμα ή για δραστηριότητες ξένες προς την οικονομική δραστηριότητα του υποκείμενου στον φόρο προσώπου, υπό την προϋπόθεση ότι τα αγαθά που χαρακτηρίζονται ως επενδυτικά αγαθά δεν έχουν ενταχθεί στα περιουσιακά στοιχεία της επιχείρησης».

 

2.2. Για την έκπτωση του ΦΠΑ εισροών(δαπανών) που αφορά τα ΕΙΧ αυτοκίνητα, το Δικαστήριο δίνει έμφαση στη χρησιμοποίηση των συγκεκριμένων οχημάτων σε φορολογητέες πράξεις της επιχείρησης (σχετικές με την οικονομική δραστηριότητα). Βέβαια, επειδή πρόκειται για απόφαση του ΔΕΕ σε συγκεκριμένη υπόθεση (σ.σ αφορά ΕΙΧ αυτοκίνητα, χωρίς να αποκλείεται η αναλογική εφαρμογή και σε δίκυκλα επαγγελματικής χρήσης) και στο εθνικό δίκαιο περί ΦΠΑ ( Ν.2859/2000) υφίσταται η διάταξη της παρ. 4 του άρθρου 30, με την διοικητική θέση που έχει εκφραστεί στο έγγραφο 1116746/6-6-2006 το οποίο δεσμεύει τα ελεγκτικά όργανα, θεωρούμε ότι πρέπει να ενεργείτε με βάση όσα ορίζουν οι υφιστάμενες διατάξεις, σύμφωνα με τις οποίες δεν παρέχεται δικαίωμα έκπτωσης του ΦΠΑ αγοράς, εισαγωγής, δαπανών, μίσθωσης κλπ των ΕΙΧ αυτοκινήτων έως εννέα(9) θέσεις, εφόσον δεν πρόκειται για μεταφορικά μέσα που προορίζονται για πώληση ή μίσθωση ή μεταφορά προσώπων με κόμιστρο.

 

3. Κατά τη γνώμη μας, η Φορολογική Διοίκηση θα πρέπει να τοποθετηθεί ως προς την έκπτωση των δαπανών της περ. ε΄ της παρ. 4 του άρθρου 30 του Ν. 2859/2000, καθώς στην προκειμένη περίπτωση αφενός πρόκειται για άμεσα λειτουργικές δαπάνες που συνδέονται απόλυτα με τη δραστηριότητα της επιχείρησης πραγματοποιούμενες στα πλαίσια των επιδιωκόμενων από αυτή σκοπών, αφετέρου η χρήση των δικύκλων αφορά την πραγματοποίηση φορολογητέων πράξεων με δικαίωμα έκπτωσης, όπως σχετικώς αναφέρει η παρ. 1 του άρθρου 30 του Κώδικα Φ.Π.Α (σχετικώς η Διοίκηση έχει κρίνει σε ανάλογο θέμα για την έκπτωση του ΦΠΑ των δαπανών φιλοξενίας και ψυχαγωγίας για τη διοργάνωση συνεδρίου με το υπ΄ αριθμό  >1178690/20-11-2013 έγγραφο).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου